20 april 2024

Studentenleven
& Maatschappij

Welke universiteit heeft de domste slogan?

Welke universiteit heeft de stomste slogan? Het Platform Hervorming Nederlandse Universiteiten (H.NU), een club van wetenschappers die zich verzetten tegen bureaucratisering en geldverspilling aan de Nederlandse universiteiten,  heeft ze allemaal opgesteld in een ‘domheidsranking’ en u mag mee bepalen welke slogan bovenaan hoort.

Is het ‘t zijige ‘De mooiste studie is de mens?’ van de Universiteit voor Humanistiek? Het stramme popie-jopie ‘We are U’ van de UvA? Het pompeuze en voor Groningen nogal a-typische ‘Born leaders reach for infinity’?

Poëtische ingetogenheid

Ja, u kreeg gevoelens van meewarigheid bij ‘Looking further’, maar als je de lijst van N.HU bekijkt, blinkt de VU uit in poëtische ingetogenheid.

Als u zelf een stomme slogan tegenkomt, mag u die van het N.HU ook suggereren voor de domheidsranking. Ook wil het N.HU graag weten welke parodieën op bestaande slogans er in omloop zijn. Zo hebben sarcastische grapjassen van ‘Leading in learning’ (Universiteit van Maastricht) ‘Leading in earning’ gemaakt.

En zo hou je de hoogleraren weer even van de straat en worden tegelijk urgente thema’s als de ‘interne economisering’ en de ‘ideologische (re)productie van de conceptie van de universiteit’ aan de kaak gesteld.