26 maart 2024

‘In het begin van corona was er niemand’

Tien weken geleden ging de VU dicht. Alleen mensen met vitale beroepen mochten erin. Inmiddels zijn er studieplekken, picknicktafels op ruime afstand van elkaar en aanmeldprocedures om gebouwen binnen te komen. Een honderdtal studenten weet de campus alweer te vinden. "We hebben een tentamenmarathon."

Op de campus is het stil. Een kauwtje zit in een van de bomen op het plein en kijkt met zijn kraaloogjes rond op zoek naar eten. Maar er ligt niks. Verderop aan een picknicktafel zitten twee mensen te praten. Een ander duo zit aan de andere kant van het plein bij de stenen banken. “Wij zijn dit jaar geslaagd voor het vwo en zijn ons aan het oriënteren”, zegt een van de twee.

Lotte Paauw (16) twijfelt of ze gaat studeren in Nijmegen of aan de VU. “We wilden een idee krijgen van de sfeer.” Dat is wel wat lastig zo zonder studenten op de campus, beaamt ze. Maar het is wel echt anders dan in Nijmegen. “Meer stadachtig. Vorige week waren we in Nijmegen, daar zit je meer tussen de natuur. Na vandaag ga ik beslissen.”

‘Het moet weer’

Een oranje traktor met aanhangwagen rijdt het campusplein op. Een man in een blauw VU-uniform stapt uit en begint de vuilnisbakken te legen. Jan Verhaar (64) werkt normaal in de groenvoorziening, maar houdt nu ook af en toe het terrein bij. “De eerste drie weken van de coronatijd heb ik thuisgezeten. Daarna ben ik weer aan het werk gegaan. Ik heb gezegd: Het moet weer. En mijn leidinggevende was het daarmee eens.”

Verhaar werkt volgende week veertig jaar aan de VU. “Nee, zoals nu heb ik het nog nooit meegemaakt. In de zomervakantie kan het wel aardig rustig zijn, maar vooral in het begin van corona was er niemand. Nu zijn er wel weer meer mensen.”

studeren in Bellevue

Deuren dicht en aanmelden

In Bellevue bijvoorbeeld, dat blauwe gebouwtje tussen het hoofdgebouw en de TenT. In alle zalen op de begane grond zitten mensen te studeren. Voor ze naar binnen mogen, moet iedereen zich bij de gastvrouw bij de ingang inschrijven in het bezoekersboek. Dat is de nieuwe regel: als het thuis echt niet kan, mag je voor studie of werk een gebouw in, na aanmelding bij binnenkomst.

In Bellevue en de medische faculteit is plek voor 146 studenten.

“Er is veel gestolen toen corona net begon”, vertelt Ulku Ay, gastvrouw in het W&N-gebouw. “Iedereen kon naar binnen. Toen hebben ze alle deuren gesloten en moest je je inschrijven. Zo is het begonnen.” Navraag bij de bedrijfscrisisorganisatie leert dat het inschrijven nodig is voor de veiligheid en hygiëne nu er weer meer mensen op de campus rondlopen. Zodat er genoeg bedrijfshulpverleners en beveiligers zijn en de toiletten vaak genoeg worden schoongemaakt.

Samen tentamenstof doornemen

Een rondneuzende verslaggever maakt de functionarissen duidelijk nerveus. “In welke ruimte gaat u dan werken? Overal? Eh…” In het ene gebouw mogen we – redacteur en fotograaf – zo naar binnen, in het andere gaan de deuren voor ons dicht. Zo ook in de medische faculteit, waar ook studieplekken zijn, een inschrijfboek én een strikte gastheer.

Gelukkig zitten bij de koffieautomaat direct bij de ingang de tweedejaars psychologiestudenten Robyn Hamminga (22) en Marina Fandakly (20) die wel willen vertellen waarom ze hier zijn. “We hebben morgen tentamen en zijn samen alles nog even aan het doornemen”, zegt Hamminga.

‘Zoals nu heb ik het nog nooit meegemaakt’

Zo doen ze dat al twee jaar. Ze zaten bij elkaar in het groepje in de introductieweek en hebben allebei veel stress voor een tentamen. Samen studeren helpt dan. Dat moet wel op de campus, want Hamminga zit midden in een verhuizing en Fandakly woont met veertien anderen op een eenheid op Uilenstede. Dan is het moeilijk je te concentreren.

“De komende maand is er geen week zonder deadline of tentamen”, zegt Fandakly. Tot en met eind juni zijn ze onder de pannen, met ook nog de colleges van periode 6 erbij. Hamminga zucht. “Het voelt als een tentamenmarathon.” Fandakly: “Als we eenmaal klaar zijn, ben ik echt opgelucht.”

massaspectrometerlab

Zenuwachtige promovendi

In het W&N-gebouw botsen we bijna bovenop Suzan Warmerdam die een lab uit komt. Ze moet even een heliumgasfles aansluiten en gaat in de weer met een enorme steeksleutel. Binnen in het lab staan brommende machines, massaspectrometers. De machines kunnen meten hoeveel van bepaalde atomen in een stof zitten. “We doen bijvoorbeeld zuurstofanalyses van zeewater voor een universiteit in Noorwegen”, zegt Warmerdam, die als labmanager werkt bij Aardwetenschappen. “Wat zij daar precies mee doen, weet ik niet. Meestal is het voor klimatologisch onderzoek.”

Ze is na vier weken thuis zitten weer aan het werk gegaan. “Toen waren er een paar PhD’s die heel zenuwachtig begonnen te worden. Ze zijn aan het eind van hun PhD of zijn met een artikel bezig en hebben daar nog data voor nodig. Ik ben er daarom in de ochtend, om de machines te checken en te repareren. Vanmiddag komt een PhD om haar laatste data te verzamelen.”

In het lab moeten we een krampachtige dans uitvoeren om maar genoeg afstand te houden

Het werpt een blik op hoe de VU er over een paar weken uitziet. Er mogen dan weer practica gehouden worden op de campus. Maar in een lab als dat van Warmerdam moeten we een krampachtige dans uitvoeren om maar genoeg afstand te houden. En zijn de paar studiezalen die nu open zijn genoeg voor alle studenten die liever in stilte studeren voor hun tentamens? Is het houdbaar dat iedereen in elk gebouw langs een aanmeldbalie moet voor-ie naar binnen mag? Als straks de VU weer verder opengaat (voor maximaal 3.000 mensen) zullen we het merken.