20 april 2024

Detail van de omslag van het boek

Zwangerschapsboek voor kleuters

Ad Valvas-redacteur Floor Bal schreef een kleurrijk boek voor kleuters die een broertje of zusje krijgen. Haar tweede kinderboek Duurt het nog lang? kwam vorige week uit.

“Per week kan het kind de groei van het aanstaande broertje of zusje in de buik volgen. Net als in al die zwangerschapsboeken, maar dan uitgelegd voor kleuters”, zegt Bal zelf over het boek. “Het kan natuurlijk ook als een lopend verhaal voorgelezen worden.” Zo verhaalt het boek over de neus die eerst uit twee gaten bestaat, het touwtje van de navelstreng en armen die beginnen als stompjes.

Tekenaar Iris Deppe maakte er tekeningen bij van de meest diverse stellen en gezinnen, van een single moeder tot een homostel dat samen met een vrouw een kind krijgt. “Nergens in de tekst worden de woorden ‘papa’ of ‘mama’ genoemd. Het moet een boek voor iedereen zijn.”

Eerder schreef Bal een boek voor kleuters over het ontstaan van het heelal, de aarde en de mens: Het hele soepzootje. Daarvoor ontving ze in 2019 de Vlag en Wimpel van de Griffeljury.

Duurt het nog lang? 9 maanden wachten op de baby, Floor Bal & Iris Deppe. Gottmer Uitgevers Groep, oktober 2019.