18 april 2024

‘Studenten zijn hier altijd vrolijk, fris en fruitig’

De koffiedames aansturen, broodjes en koffie maken, administratie bijhouden en schoonmaken: koffiecorner LOKL in het NU-gebouw is hét domein van manager Joanna.

Eerder werkte Joanna drie jaar bij de medische faculteit, en na een uitstapje bij ING is ze weer terug bij de VU. Wat maakt haar werk zo leuk? “Mijn team, daar ben ik heel enthousiast over. Ik heb een jong team van zes dames. Ze kunnen superleuk met elkaar overweg, ze zijn collegiaal – als de een het niet snapt, legt de ander het uit – en ze reageren goed op feedback. We zijn heel relaxed. Dat vind ik belangrijk, want je staat wel acht uur per dag met elkaar.”

Serie: De Ondersteuners
Je verse kopje koffie, het tentamen dat op tijd gedrukt is of het fietsenrek dat er netjes bij staat: zonder het ondersteunend personeel van de VU zou het allemaal niet mogelijk zijn geweest. In deze serie portretteren we talloze ondersteuners, van fietscoach tot koffiedamemanager.

Happy

Ook het contact met studenten maakt haar werk “geweldig”, aldus Joanna. “Ik heb hier nog nooit een vervelende student gehad. Ze zijn altijd vrolijk, fris en fruitig. En ze zijn niet te beroerd om iets langer te wachten als we een nieuwe koffiedame hebben die nog aan het leren is.” Volgens Joanna zijn de studenten te spreken over de producten, die lokaal en veelal biologisch zijn. Maar tips zijn altijd welkom. “Normaal gebruiken wij honing-mosterdsaus bij ons broodje oude kaas. Toen een mevrouw vroeg of we er een keer wat anders op konden doen, bedachten we dat muhammara onder oude kaas ook lekker is, het heeft een beetje een fruitige smaak. Die dame was vervolgens helemaal happy.”

Joanna voelt zich gewaardeerd op de VU. “De feedback vanuit de VU is negen van de tien keer goed. En ook vanuit onze Eurest-managers krijgen we veel waardering. Ik vind het belangrijk dat er goed met ons meegedacht wordt. Als ik met vragen zit, ben ik niet bang om te bellen. Dan wordt het meteen geregeld, we staan er niet alleen voor. Ja, onze managers zijn echt toppers.”

Om privacyredenen wil Joanna geen vermelding van haar achternaam.

Lees meer uit deze serie: