18 maart 2024

OM wil anonieme klager Kourtit vervolgen

Het openbaar ministerie gaat de anonieme klager vervolgen die ruimtelijk econoom Karima Kourtit en haar promotor Peter Nijkamp beschuldigde van wetenschappelijke fraude. Ze meent via ip-adressen te kunnen achterhalen om wie het gaat. Dat meldt vandaag de Volkskrant.

Kourtits promotie werd in 2013 uitgesteld vanwege ‘onregelmatigheden’. Die groeiden al snel uit tot beschuldigingen van plagiaat, zelfplagiaat en zelfs datamanipulatie door toedoen van de anonymus, die zich in de zaak vastbeet en zijn aanvankelijke klacht liet volgen door steeds uitgebreidere, gedetailleerdere beschuldigingen. In de media werd de zaak extra smeuïg gemaakt met speculaties over een verhouding tussen Nijkamp en Kourtit, waarbij Kourtits sexe en Marokkaanse afkomst vaak in stelling werden gebracht. Kourtit leed er naar eigen zeggen hevig onder.

Felle kritiek

Onlangs werd de VU door een rechter veroordeeld omdat ze meer had moeten doen om Kourtit tegen dergelijke verhalen in de pers te beschermen. Die vroeg bij de VU zelfs de hotelrekeningen op die Nijkamp en Kourtit hadden betaald als ze internationale congressen bezochten. Al die tijd was er felle kritiek van wetenschappers in binnen- en buitenland op de manier waarop Kourtit en Nijkamp werden behandeld.

Uiteindelijk bleef er niet zo heel veel van de beschuldigingen over. Kourtit mocht in 2014 promoveren nadat ze haar proefschrift had aangepast en verschillende commissies hielden het werk van Nijkamp en Kourtit tegen het licht. Het zwaarste oordeel kwam van de commissie Zwemmer, die Nijkamp ‘questionable research practice‘ verweet, omdat hij al te royaal uit eigen werk (met co-auteurs) citeerde in later werk, zonder behoorlijke bronvermelding. De VU wil nu onderzoeken hoe gebruikelijk dergelijke praktijken zijn in de economische wetenschap.

Lees de reactie van Kourtits advocaat Matthijs Kaaks en Peter Nijkamp in ‘De VU dacht dat ze Kourtit wel even kon wegschoffelen’.