18 maart 2024

Wetenschap
& Onderwijs

Bloggende promovendi kiezen hun vrouwelijke rolmodel

De Italiaanse neuroloog Rita Levi Montalcini (1909-2012) is het vrouwelijke boegbeeld van VU-hersenwetenschapper Hanneke Hulst.

‘In de moeilijke tijd van oorlog, waarin het Joden verboden werd academische activiteiten te beoefenen, bouwde zij een thuislaboratorium en voerde daar stiekem haar experimenten uit’, schrijft Hulst in haar blog op Nemo Kennislink. ‘Zij is zeker een boegbeeld door haar standvastigheid en drive om het antwoord te vinden op haar wetenschappelijke vraag.’

Hulst is één van de twintig bloggers, wetenschappers van alle universiteiten van het land, die in het kader van Faces of Science een blog hebben geschreven over de vrouwelijke wetenschapper die voor hen een rolmodel is. Dit ter afsluiting van het jaar van Johanna Westerdijk (1883 – 1961), de eerste Nederlandse vrouwelijke hoogleraar.

Bloggende promovendi

Faces of Science is een samenwerkingsverband tussen de KNAW, de Jonge Akademie en NEMO Kennislink waarbij meer dan vijftig jonge promovendi bloggen over hun onderzoek en hun leven in de wetenschap om scholieren, studenten en andere geinteresseerden nader kennis te laten maken met hun onderzoek.

Tijdens het Westerdijk-jaar, het afgelopen jaar dus, werd op verschillende manieren aandacht besteed aan vrouwen in de wetenschap. Hier aan de VU werd bijvoorbeeld een bijeenkomst van vrouwelijke wetenschappers georganiseerd door het vrouwennetwerk aan de VU, WO/MEN@VU. Daar werd dan in Advalvas weer over gedebatteerd.

Vrouwelijke hoogleraren

Speciale aandacht voor vrouwelijke wetenschappers is geen overbodige luxe. Hoewel het aantal vrouwelijke hoofddocenten redelijk gelijk is aan het aantal mannen, blijft het aantal vrouwelijke hoogleraren overal zwaar onder de maat. Aan de VU is twintig procent van de hoogleraren vrouw. Ze streeft naar 25 procent in 2020. Vrouwelijke wetenschappers verdienen aan de VU gemiddeld ook nog eens minder dan mannen. Ze schieten er ten opzichte van mannen 128 euro bij in.