Bètaverenigingen protesteren met sarcastische sneren op de campus

De studieverenigingen van de bètafaculteit blijven boos over de ruimte die ze moeten inleveren en hebben de campus volgehangen met posters en spandoeken.

‘A broader mind, but a smaller space’, en ‘Bèta’s op stok in nieuw plofkiphok’ behoren tot de leukere slogans op posters en spandoeken die door de studieverenigingen van de bètafaculteit overal op de VU-campus zijn opgehangen. De verenigingen zijn boos dat ze door de sloop van het Wis- en Natuurkundegebouw hun riante verenigingsruimtes kwijtraken. De veertien verenigingen verhuizen naar een gedeelte van het gebouw dat blijft staan, maar moeten het daar doen met dertig procent van de ruimte die ze hadden.

‘Weggestopt in bezemkast’

Er zijn gesprekken geweest tussen de verenigingen en de VU, maar die hebben voor de verenigingen geen bevredigend resultaat gehad. Dus zijn ze begonnen met actievoeren. Vorige week verstoorden ze met veel lawaai een door het college van bestuur georganiseerde talkshow over het beëindigen van de samenwerking met fossiele bedrijven. “Jullie komen steeds met hetzelfde schijtaanbod”, riep iemand toen. Vandaag hangen overal prikkelende sneren.

De verenigingen verwijten het college van bestuur het studentenleven op de VU-campus te willen laten bruisen, maar tegelijkertijd de studieverenigingen weg te stoppen in een “bezemkast”. Volgens rector Jeroen Geurts is de ruimte die ze nu toegewezen krijgen groter dan de ruimte waar de studieverenigingen in het hoofdgebouw het mee moeten doen. “Maar ik zie en hoor heel goed dat de verenigingen boos zijn. De decaan van de bètafaculteit en de directeur van de Facilitaire Campus Organisatie waren al met ze in gesprek, en ze mogen meedenken over het nieuwe ruimteplan.”

Eind juni schuift de rector zelf ook aan bij de gesprekken. “We luisteren en doen wat we kunnen.”