Studentenleven
& Maatschappij

OR-medewerker Kitty Jong: ‘Ik wil het ouderwetse, sociale gezicht van de PvdA laten zien’

Kitty Jong (49) is ambtelijk secretaris van de ondernemingsraad. Ze gaat als derde op de kieslijst van de PvdA de gemeenteraadsverkiezingen in Weesp in.

Waarom de PvdA?

“Uit boosheid over de criminalisering van illegalen en de manier waarop de landelijke PvdA daarmee omgaat, ben ik een halfjaar geleden lid geworden. Vanuit het idee  – behoorlijk naïef, natuurlijk – dat ik de partij als lid van binnenuit kan veranderen.”

Je zegt het zelf; dat is nogal naïef, inderdaad.

“Nou ja, ik koester niet de illusie dat ik vanuit de gemeenteraad van een klein stadje de landelijke politiek kan beïnvloeden, maar ik kan misschien wel het ouderwetse, sociale gezicht van de PvdA laten zien in Weesp.”

Hoe ben je op de kieslijst terechtgekomen?

“Toen ik me als lid had aangemeld, werd ik meteen gebeld om te peilen of ik belangstelling had. Ik ben nu fractielid, dat is een soort klankbord voor de fractie.”

Hoe voer je campagne?

“Canvassen. De deuren langs met rozen en flyers. Praten met de mensen.”

Zit de landelijke PvdA jullie niet vreselijk in de weg?

“Nou, vooral de peilingen zitten ons in de weg, die geven een beeld dat zichzelf steeds versterkt. We worden wel geconfronteerd met mensen die ons het beleid van de landelijke PvdA kwalijk nemen. Ik probeer bepaalde standpunten dan zo goed mogelijk uit te leggen. Over de transitie van de zorgtaken naar de lokale overheid ben ik bijvoorbeeld, sinds ik lid werd, genuanceerder gaan denken. Over het bezuinigingsbeleid ben ik nog wel kritisch. Maar we proberen mensen vooral te overtuigen dat we op lokaal niveau veel voor ze kunnen betekenen.”

Wat kan de PvdA voor ze betekenen?

“Weesp is een toeristische vestingstad die veel geld stopt in de reconstructie van de historische schansen en in nieuw stadmeubilair en straattegels. De PvdA vindt dat dat geld beter besteed kan worden aan bijvoorbeeld die transitie van de zorgtaken.”

Maar als Weesp het van de toeristen moet hebben, moet er toch ook geïnvesteerd worden in de historische trekpleisters?

“Tot nu toe heeft die reconstructie alleen maar een verschrikking opgeleverd die alle inwoners een doorn in het oog is. Ik geloof niet dat er nog veel mensen voor verdere reconstructie zijn.”

De gemeenteraadsvergaderingen gaan meestal niet over hulp aan de zwakkeren en verheffing van het volk, maar over loszittende stoeptegels en kapotte straatverlichting. Vind je dat niet saai?

“Je moet inderdaad oppassen dat je niet wordt meegezogen in die focus op details. Maar we krijgen een nieuwe burgemeester en straks een nieuwe gemeenteraad, daarmee lukt het misschien om de vergaderingen boven het niveau van de stoeptegels te tillen. Vanuit mijn ervaring bij de ondernemingsraad – en er zijn absoluut parallellen met de gemeenteraad – weet ik dat je van binnenuit wezenlijke invloed kunt uitoefenen.”

Dit is het zevende deel van een serie over studenten en medewerkers van de VU die zich verkiesbaar hebben gesteld voor de komende gemeenteraadsverkiezingen. Het eerste deel leest u hier, het tweede hier, het derde hier, het vierde hier en het vijfde hier en het zesde hier.