27 maart 2024

Studentenleven
& Maatschappij

Benjamin Smalhout: ‘Ik sta voor een nieuwe generatie liberalen’

De 22-jarige bachelorstudent Rechten Benjamin Smalhout is kandidaat voor de VVD bij de komende gemeenteraadsverkiezingen. Hij staat voor jong bloed in de politiek en voor vrijheid en veiligheid.

Waarom de VVD?

“Omdat ik denk dat die partij de beste waarborg is voor het behoud van onze persoonlijke en economische vrijheden. Als je naar Amsterdam kijkt, zie je hoe de gemeente het ondernemerschap belemmert met betuttelende regelgeving en een hoge belastingdruk op de middenstanders. Nu is dat in het stadsdeel Zuid, waarvoor ik me kandidaat heb gesteld, de afgelopen jaren wel verbeterd door onder andere de parkeergelegenheid en de veiligheid te vergroten.”

Hoe is die veiligheid dan vergroot?

“Meer blauw op straat en met veiligheidscamera’s, bijvoorbeeld. Preventief fouilleren, alle technische mogelijkheden gebruiken.”

Dat is interessant, want je begon over vrijheden en nu heb je het al over politie, camera’s en preventief fouilleren. Bijt dat elkaar niet?

“Het is de kunst om daar een balans in te vinden. Vrijheid is belangrijk, maar we moeten ook onder ogen zien dat er in Amsterdam veel geweldsdelicten worden gepleegd. Dus moet je het cameratoezicht uitbreiden, maar ervoor blijven waken dat dat niet te ver gaat.”

Maar cameratoezicht blijkt heel vaak ineffectief te zijn en de veiligheid helemaal niet te vergroten.

“Het gaat ook om psychologische factoren, om een gevoel van veiligheid. Je mag geen wonder verwachten van die camera’s.”

Nu is Zuid wel één van de veiligste gebieden van Amsterdam.

“Nou ja, er zijn hier veel Joodse instellingen, scholen en synagoges die worden bedreigd en dus moeten worden beveiligd. Die beveiliging moet voor een aanzienlijk deel door de Joodse gemeenschap zelf worden gedragen. Ik vind dat de gemeente meer moet bijdragen aan de veiligheid van Joodse burgers.”

Hoe wil je de vrijheid van ondernemers vergroten?

“Ruimere openingstijden, bijvoorbeeld. In dichtbevolkte gebieden begrijp ik wel dat een café niet tot zes uur ’s ochtends kan openblijven, maar in andere gebieden zie ik geen goede reden voor zulke strakke sluitingstijden. Daar moet het beleid wat worden verruimd.

Zijn er nog speciale redenen voor VU-studenten en VU-medewerkers om op jou te stemmen?

“Ik ben zelf student aan de VU. Er zit hier zeer veel goeds voor de toekomst. Ik zal mij als raadslid blijven inzetten om de VU bereikbaar en aantrekkelijk te houden. Wel vind ik dat de universiteiten zich in het algemeen hoofdzakelijk moeten bezighouden met het leveren van goed onderwijs. We moeten de zesjescultuur overboord gooien om tot een kenniscultuur te komen waar onze oosterburen alleen maar jaloers op kunnen zijn.”

Je bent 13e op de kieslijst. Je zult een hoop voorkeursstemmen moeten krijgen, wil je een zetel bemachtigen.

“Dat is waar. Daarom is het ook van belang dat een hoop studenten en medewerkers van de VU op mij stemmen. Er staan veel kundige mensen met ervaring op de lijst. Een stem op mij is echter een stem op een nieuwe generatie liberalen.”

Dit is het tweede deel van een serie over studenten en medewerkers van de VU die zich verkiesbaar hebben gesteld voor de komende gemeenteraadsverkiezingen. Het eerste deel leest u hier. Kent u een student of medewerker die meedoet of bent u er zelf één? Neem dan contact op met de redactie.