19 maart 2024

Onderzoeker wil snelste ter wereld worden

“Kom op nou, adem in en adem uit.” Onderzoeker Melvyn Roerdink wordt aangemoedigd terwijl hij zich kapot fietst op een ergometer in een practicumlokaal van Bewegingswetenschappen.

Snelste fiets

Hij is één van de twaalf mensen die door het Human Power Team getest worden of ze geschikt zijn om het wereldrecord fietsen weer te breken. Negen studenten van de TU Delft maken de snelste ligfiets. Vier studenten bewegingswetenschappen van de VU ‘maken’ de fietser.

Helemaal kapot

Roerdink, zelf onderzoeker bij Bewegingswetenschappen, lijkt het  “de ultieme kick om de snelste fietser ter wereld te zijn.”  Dus trapt hij zijn benen uit zijn lijf. Zijn hoofd is rood, zijn knokkels zijn wit. 450 watt weet hij te produceren. En dan is hij kapot.

Middenmoot

Geen slecht resultaat, vindt tester Ivo Huisman. “Hij hoort bij de middenmoot.” De drie aanwezige studenten kijken niet alleen hoe lang en hoe hard Roerdink fietst, maar naar zijn hartslag en zuurstofopname. Of Roerdink straks een jaar lang twee keer per dag keihard mag trainen, is nog niet bekend. Eerst moeten alle deelnemers getest worden.

Klein is beter

De keuze valt niet direct op de snelste kandidaat. “Dat hangt van verschillende dingen af”, zegt Karlijn te Poele. “Of iemand in de buurt woont, of hij lang in een hoog tempo kan fietsen of klein en dus licht is.”

Jonge goden

Roerdink (34) is tevreden over zijn resultaat. “Ik was benieuwd hoe ik me zou verhouden tot de jonge goden die meedoen.” Dan is het tijd om nog snel te gaan douchen. “Ik hoop dat mijn rode hoofd nog een beetje minder wordt. Over een half uur geef ik college.”