18 april 2024

Wetenschap
& Onderwijs

Hardlopers rennen op de verkeerde muziek

De Black Eyed Peas, de Red Hot Chili Peppers of dj Tiësto geven niet de juiste beat om op hard te lopen. Een ouderwets metronoom is beter volgens onderzoeker Melvyn Roerdink.

Regelmatig ritme

“Dat hardlopers hun prestaties kunnen verbeteren door naar muziek te luisteren, dat wist iedereen al. Maar vaak lopen ze op de verkeerde muziek. Bij mijn onderzoek hebben we hardlopers op een loopband laten lopen op het geluid van een metronoom, bij het luisteren naar muziek zoals de Black Eyed Peas, Red Hot Chili Peppers en dj Tiësto of juist zonder muziek. Het beste lopen ze bij een regelmatig ritme zoals dat van een metronoom. Mensen hebben van nature een lage stapfrequentie dat hierdoor omhoog gaat.

CruiseControlRun

Gewone muziek heeft onregelmatigheden in het tempo, waardoor er minder efficiënt gelopen wordt. Om het motiverende van muziek te combineren met een vast ritme, kunnen renners een app zoals CruiseControlRun gebruiken. Dit is door oud VU-student Mark Snaterse ontwikkeld. Het past de muziek op je playlist aan zodat het het tempo krijgt dat bij je past.

Kleine café aan de haven

Maar belangrijker dan dat een marathonloper een minuut sneller rent, is dat we mensen met dit onderzoek kunnen helpen bij het revalideren. Wie na een heupblessure moet oefenen, kan dat bijvoorbeeld doen op het ritme van ‘Het kleine café aan de haven” van Vader Abraham.

Drollen ontwijken

Op de loopband lopen, zoals in revalidatiecentra veel gebeurt, is saai maar noodzakelijk. Hoe meer stappen je zet, hoe beter je wordt. Om dat leuker en functioneler te maken, heb ik de C-Mill ontwikkeld. Met een beamer worden er beelden op de band geprojecteerd die ontweken moeten worden. Bijvoorbeeld een hondendrol. Als de patiënt daar toch instapt, klinkt er ook het bijpassend geluid.”

Het onderzoek van Roerdink wordt gefinancierd met een Veni-subsidie van NWO.