27 maart 2024

Studentenleven
& Maatschappij

Laurens van den Berg geeft telefoons een tweede leven

Zo lang hij zich kan herinneren, is bedrijfskunde-student Laurens van den Berg aan het ondernemen. Hij is pas 18 en ervan overtuigd dat zijn refurbish-bedrijf de toekomst heeft.

STUDENT Laurens van den Berg

BEDRIJF VDB Refurbished

Het begin “Op mijn negende heb ik zelf een website gebouwd – vraag me niet hoe – waarop ik zelfgemaakte ‘medicijnen’ verkocht. Ik vroor tegen keelpijn bijvoorbeeld oude medicijnstrips met honing in. Een paar jaar later ben ik Samsung-oortjes gaan verkopen op het schoolplein, omdat iedereen altijd klaagde dat zijn oordopjes zo snel stuk gingen.”

Het gouden idee “Een docent van me had een nieuwe telefoon en merkte op dat zijn oude toestel ook echt waardeloos was. Vreemd vond ik dat, hoe kan iets zo snel zijn waarde verliezen? En hoe voeg je toch weer iets van die waarde toe? Zo ontstond mijn idee voor het opknappen van telefoons, wat refurbishing bleek te heten. Het is duurzaam en biedt mensen toegang tot goede apparaten zonder de volle mep te betalen.”

‘Ik wil het traditionele serviceverhaal uit de winkel verplaatsen naar online’

Onderscheid “De concurrentie op refurbish-gebied is groot. Ik kan niet op prijs concurreren met de grote bedrijven, maar wel op service. Mijn streven is het traditionele serviceverhaal uit de winkel naar online te verplaatsen. Daarin heb ik een unieke propositie. Op een afgeschermd platform vind je door mij geschreven hulpboekjes. En ik ben altijd bereikbaar bij vragen.”

Omzet “Telefoons zijn dure apparaten, dus mijn omzet loopt nu in de duizenden euro’s per maand. Wat ik eraan verdien? Laten we het erop houden dat het me lukt om te leven zonder te lenen. Ik heb ook genoeg maanden gehad dat dit niet lukte, dus het niet hoeven lenen geeft me nu al voldoening.”

‘Ik sta vaak om 5 uur op en pak dan een aantal studie-uren’

Tijd “Het is lastig balans houden met mijn studie, zeker omdat ik makkelijk 30 à 35 uur per week met mijn bedrijf bezig ben. Soms ook veel meer. Gelukkig heb ik niet veel slaap nodig en kom ik een heel eind door strak te plannen. Ik sta vroeg op, vaak om 5 uur, en pak dan een aantal studie-uren. Ik ben bereid er nu alle mogelijke tijd in te investeren, want het zou zonde zijn als het stukloopt door tijdgebrek.”

Probleem “Soms kan ik iets te gefocust zijn op het totaalplaatje. Alles moet heel goed zijn en er perfect uitzien. Ik steek bijvoorbeeld ook veel tijd in de vormgeving. Belangrijk, maar de focus moet blijven liggen op het helpen van klanten. Een bellende klant moet geen afleiding zijn tijdens het ontwerpen van een poster, maar prioriteit hebben.”

Studie “Ik ben eerstejaars bedrijfskunde en kan bepaalde studiestof direct toepassen. Bij een vak als HRM leer je bijvoorbeeld over leiderschap en personeelsbeleid. Dat kon ik meteen in de praktijk gebruiken. Ik schakel nu al af en toe ondersteuning in, bijvoorbeeld op het gebied van computerhulp, en wil dat alleen maar laten groeien. Zeer interessant dus om te weten hoe je zorgt dat mensen voor je willen werken.”

Toekomst “Om heel stoutmoedig te zijn: misschien ga ik wel geen master doen en meteen na mijn bachelor volop met mijn bedrijf aan de slag. Enig nadeel is dat ik dan pas 20 ben, echt nog een broekie. Maar fulltime ondernemen is mijn droom en ik geloof dat Refurbished de toekomst heeft.”

Ken je een student met een eigen bedrijf?
Of wil je zelf aan Student & Bedrijf meedoen? Mail dan naar redactie.advalvas@vu.nl