27 maart 2024

Studentenleven
& Maatschappij

Coen van den Braber kun je inhuren als dagvoorzitter

Coen van den Braber (23) combineert zijn studies criminologie en politicologie met de meest uiteenlopende presenteerwerkzaamheden op evenementen.

STUDENT Coen van den Braber

BEDRIJF CoBra Mediaproducties

Het begin “Tijdens mijn studie journalistiek aan de Hogeschool Utrecht deed ik weleens een presenteer- of interviewklus voor de school. Dan zochten ze bijvoorbeeld een student die een panelgesprek kon leiden. Wat houtje-touwtje begon, werd steeds groter. Evenementen worden steeds meer gelivestreamd, dus iedereen kan meekijken. Na elk gepresenteerd evenement vond ik meerdere LinkedIn-berichten in mijn inbox: kan je dit ook voor ons komen doen?”

Het gouden idee “Ik besloot te professionaliseren en mijn eigen bedrijf te starten in dagvoorzitterschap. Dat kan bijvoorbeeld het leiden van een panelgesprek zijn of het presenteren van een themadag – zoiets als de dag van de duurzaamheid of de dag van de integriteit. Het is veel meer dan een uurtje presenteerwerk, want er gaat veel voorbereiding in zitten. Ik verdiep me in de gasten en het onderwerp, zodat ik de juiste vragen kan stellen. Mooi toch: ik verrijk me met informatie en word er nog voor betaald ook.”

‘Ik verrijk me met informatie en word er nog voor betaald ook’

Omzet “Het bedrijf is nog jong, ik ben nu een half jaar bezig. Ik moet veel uitvinden en ben van mezelf niet erg zakelijk. In het begin zei ik overal ja tegen, inmiddels ben ik wat kritischer. Wat is het budget, wat kan ik ermee? Honderd euro voor een presenteerklus klinkt aantrekkelijk, maar niet als ik tien uur in de voorbereiding steek, een offerte en factuur moet opstellen en een deel afdraag aan de Belastingdienst. Het gaat steeds beter, maar ik kan hier nog niet van rondkomen.”

Tijd “De ene maand heb ik maar één klus, de andere maand stromen ze binnen. December is bijvoorbeeld een maand waarin veel gebeurt, met allerlei borrels en jaarafsluitingen. Hetzelfde geldt voor januari, waarin het jaar weer wordt geopend. Gemiddeld ben ik zo’n tien uur per week bezig met CoBra Mediaproducties. Soms valt een evenement samen met colleges, maar dan kom ik er altijd uit met de docenten. Ze vinden het over het algemeen wel tof dat ik met mijn eigen bedrijf bezig ben.”

Weigeren “Gelukkig lukt het me goed om alleen de evenementen aan te nemen die me liggen. Zo ben ik weleens gevraagd voor een heel administratief onderwerp. Dat was zo stoffig en niet-concreet, dan zou mijn gebruikelijke enthousiasme niet overkomen. Die klus heb ik dus niet aangenomen. Ik kijk altijd welke raakvlakken ik heb met een thema, al vind ik het nooit een probleem om me ergens extra in te verdiepen.”

‘Uiteraard stel ik de scherpe vragen alleen in overleg’

Studie “Het presenteren heb ik mezelf eigen gemaakt, maar er zijn andere facetten uit mijn eerdere studie journalistiek die me nu helpen: gedegen research, creatieve invalshoeken bedenken, mensen interviewen. Ook zaken uit mijn huidige studies kan ik in de praktijk toepassen: kritisch naar onderwerpen kijken, een kritische houding aannemen. Uiteraard stel ik de scherpe vragen alleen in overleg en ga ik niemand compleet afbranden.”

Toekomst “Ik denk wel dat dit dagvoorzitterschap iets blijvends voor me is. De klussen blijven komen en ik vind het leuk om te doen. Toch zie ik mezelf uiteindelijk eerder op een grote nieuwsredactie, met dit ernaast. Ik stort me graag maandenlang volledig in een onderwerp en nu ga ik van klus naar klus. Het is vlug en vluchtig, wat het ook weer flexibel maakt. Eigenlijk een grappige paradox: datgene wat ik zo leuk en uitdagend vind aan dit werk, is ook de reden dat ik dit niet fulltime zou willen doen.”

Ken je een student met een eigen bedrijf?
Of wil je zelf aan Student & Bedrijf meedoen? Mail dan naar redactie.advalvas@vu.nl