Opinie

30 oktober 2012

VU moet beter op kwaliteit onderwijs letten

De universiteit gaat zelf de kwaliteit van het onderwijs bewaken. Daarom moeten er duidelijkere regels en toezicht komen, bepleit Peter Hollander, oud-voorzitter commissie kwaliteitszorg onderwijs.

Hoe is het gesteld met de kwaliteit van het onderwijs? “Dat weten we niet zo goed, daar zit juist het probleem. Om de kwaliteit te bepalen moet je maatstaven hebben en je moet toezien op de naleving daarvan. Dat noemen we de kwaliteitszorg van het onderwijs. Onze commissie heeft gekeken hoe het daarmee staat op de VU. En wij constateren tekortkomingen in het systeem. Dus er moet het nodige verbeteren.”

Een constatering is dat er wel regels zijn, maar dat die niet altijd worden nageleefd. “In het verleden is er voor de hele universiteit een handboek Onderwijskwaliteit samengesteld. Dat wordt in de praktijk beperkt gebruikt. Het is een beetje in de vergetelheid geraakt. Je ziet ook best grote verschillen tussen faculteiten. De een heeft de zaakjes redelijk op orde, terwijl anderen nog aanmodderen. Dus revitaliseer dat handboek en voer het samen uit. Dat is beter dan dat iedereen weer het wiel gaat proberen uit te vinden.”

Evaluaties blijken ook vaak beperkt tot een collegereeks. “Wij pleiten ervoor dat je verder kijkt dan één cursus. Sluiten vakken goed op elkaar aan? Biedt de totale opleiding wel de inhoud die het diploma belooft? En opleidingen moeten ook naar de faciliteiten kijken. Die zijn steeds meer uitbesteed aan centrale diensten, maar het is wel degelijk de opleiding die bijvoorbeeld moet aangeven hoeveel studieplekken en computers er nodig zijn. Dus beoordeel de kwaliteit van opleiding in het geheel.”

En hoe staat het met de kwaliteit van de docenten? “Dat weten we dus ook niet zo goed. Bij beoordelingen hoort gekeken te worden naar de onderwijskwaliteiten van het personeel. Veel faculteiten weten niet of dat ook daadwerkelijk gebeurt. Dus: voer standaardlijsten in voor beoordelingsgesprekken en houd bij of ook naar het onderwijs is gekeken en niet alleen het aantal onderzoekpublicaties is geteld.”

Krijgt de VU dat keurmerk voor kwaliteitszorg wel? “Voorwaarde is in ieder geval dat het bestuur zicht heeft op wat wél en wat niet goed gaat met de zorg voor onderwijskwaliteit. Dat staat nauwkeurig beschreven in ons rapport. Daardoor weten de faculteiten vrij precies wat ze moeten verbeteren. En we noemen verschillende best practices. Dus de opleidingen kunnen voor de aanvraag volgend jaar nog een flinke stap vooruit maken.”

Dirk de Hoog

{ Lees de 2  reacties }

Door Hans Zweers op 01 november 2012

De grote kracht van de VU is in het verleden altijd geweest om goed en hoogstaand onderwijs te geven. Om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren, is het in de eerste plaats noodzakelijk in te zien dat de belangrijkste taak van de universiteit is onderwijs te geven en jonge mensen academisch te vormen. Zolang bij aantrekken van nieuwe medewerkers onderzoek, onderzoek en nog eens onderzoek voorop staat, hebben alle pogingen de onderwijskwaliteit te verhogen weinig effect.

Door Dante op 20 december 2012

Laat de VU 'ns beginnen met het aanstellen van docenten met een hart voor onderwijs. Zolang fatsoenlijke aanstellingen blijven gereserveerd voor egotrippers die alleen geinteresseerd zijn in hun eigen status, en zich dientengevolge verliezen in populair doch onwetenschappelijk onderzoek, volgens methoden die elders als fraude worden afgeserveerd, gaat de kwaliteit van onderwijs sneller naar beneden dan een keurmerk kan voorkomen.

Reageren?

Houd je bij het onderwerp, en toon respect: commerciële uitingen, smaad, schelden en discrimineren zijn niet toegestaan. De redactie gaat niet in discussie over verwijderde reacties.

Deze vraag is om te controleren dat u een mens bent, om geautomatiseerde invoer (spam) te voorkomen.