Opinie

05 februari 2013

Marokkaanse jongeren worden niet gehoord

Spreken van een Marokkanen-probleem zet Marokkaanse jongeren die het goed doen onterecht in de schaduw.

Na de gewelddadige dood op een grensrechter begin december waren onze ogen massaal gericht op Marokkaanse probleemjongeren. Geert Wilders noemde het ‘Marokkanenprobleem’ onlangs het grootste probleem van Nederland. Verhalen over wangedrag van Marokkaanse jongens krijgen extreem veel aandacht en smoren de discussie. Het wordt tijd voor nieuwe verhalen.

Oogkleppenverwijt

Marokkaanse jongens die een tas stelen, vrouwen voor hoer uitmaken, rondhangen op straat, agressief zijn en overlast veroorzaken, lijken we allemaal te kennen. Persoonlijke verhalen van mensen die ervaring hebben met dit soort overlast, zijn overtuigend bewijs dat het goed mis is met deze jongens. Wie de zaak durft te nuanceren en met cijfers komt dat “het allemaal wel mee valt” en “dat er ook goeie zijn”, krijgt het verwijt oogkleppen op te hebben. Hen wordt het zwijgen opgelegd door te verwijzen naar een persoonlijke ervaring met zo’n Marokkaanse jongere, het bewijs dat het hier niet alleen om een onderbuikgevoel gaat.

Persoonlijke verhalen zijn een krachtig middel om te overtuigen. Onze hersenen slaan verhaalstructuren beter op dan losse feiten. Een goed verhaal is een verhaal dat niet te ingewikkeld is, dat aansluit bij onze denkbeelden en inspeelt op ons inlevingsvermogen; alsof we het zelf hebben beleefd. Een goed verhaal wekt een emotie op die ons lang bijblijft. Verhalen over Marokkaanse jongeren zijn zulke verhalen. “Dat het allemaal wel meevalt” en “dat er ook goeie zijn” is geen goed verhaal, het is een feit. En feiten spreken niet tot onze verbeelding.

Doodgewone relaties

Het probleem is dat verhalen over Marokkaans-Nederlandse jongeren in deze discussie steeds de boventoon voeren; verhalen vanuit die groep zijn amper te horen. Dat is jammer, want als je Marokkaans-Nederlandse jongeren vraagt naar hun ervaringen zullen ze vertellen over hoe het anders kan. Vaak gaan hun verhalen over gewoon meedoen op school, actief zijn op het werk of in de buurt. Doodgewone relaties met medestudenten, docenten, collega’s, of vrienden vormen een rode draad. Dat zijn geen anekdotes waar je ademloos naar luistert. Zeker niet als er spraakmakender verhalen rondzingen.

Diepgeworteld in de samenleving

Dat maakt het knap lastig voor Marokkaans-Nederlandse jongeren die niet betrokken zijn bij overlast, agressie of criminaliteit, om te vertellen wat zij doen en meemaken en daarmee het heersende beeld van hun groep te veranderen. Dat is de remmende kracht in deze eenzijdige discussie. Want Marokkaans-Nederlandse jongeren van de tweede en derde generatie zijn een diepgeworteld onderdeel van de Nederlandse samenleving. Als we blijven praten over het ‘Marokkanenprobleem’, moet hun verhaal ertoe doen.

Promovendus Jacomijne Prins onderzoekt de Marokkaans-Nederlandse identiteit onder Marokkaans-Nederlandse jongvolwassenen. Hierin spelen verhalen een belangrijke rol.Zie ook Prins' sociologieblog.

Jacomijne Prins

{ Lees de 1  reacties }

hits 4
Door Ouwe bok op 05 februari 2013

Najib Amhali, Ali B. En dan houdt het wel op. Een generatie jongens die in zijn algemeenheid geborneerd is met de maatschappij, daar kun je niet veel van verwachten. De cultuur van geen gezag accepteren van (blanke) mannen is een direct gevolg van een machocultuur waarin weinig ruimte is voor nuance. Vanwege de negatieve houding blijven ze achter bij de rest, en binnen hun eigen cultuur bij de Marokkaanse meisjes, die het juist bijzonder goed doen. Achterstand leidt tot minderwaardigheidscomplex en overcompensatie. Je kunt het haast uittekenen, zo worden straatschoffies geboren. Dat was in de jaren twintig vnde vorige eeuw ook zo onder de Hollandse stadsjochies uit de onderklasse.

Reageren?

Houd je bij het onderwerp, en toon respect: commerciële uitingen, smaad, schelden en discrimineren zijn niet toegestaan. De redactie gaat niet in discussie over verwijderde reacties.

Deze vraag is om te controleren dat u een mens bent, om geautomatiseerde invoer (spam) te voorkomen.