Popup-Niks-missen-2.png

OPINIE

13 juli 2020

In een blender gaat alles stuk

Waarom ik schrok, en waarom ik denk dat blended learning niet de oplossing is voor het post-coronatijdperk

Waarom ik schrok, en waarom ik denk dat blended learning niet de oplossing is voor het post-coronatijdperk, schrijft Ad Valvas-hoofdredacteur Marieke Schilp

Ik moest er even van bijkomen, van dat interview met VU-baas Mirjam van Praag over de toekomst van de VU. De werkdag was nog maar net begonnen in mijn corona-proof woninkje annex thuiskantoor, of ik klapte de laptop alweer veel te hard dicht. Geen collega’s om me heen om alles even rustig mee te relativeren. Geen campus waar ik op een bankje naar de bedrijvigheid om me heen kan staren. Laptop maar weer open.

Met je blended learning.

De VU gaat net als alle andere onderwijsinstellingen een onmogelijk onzekere toekomst in. Komt er een vaccinatie? En wanneer? En wordt het nieuwe normaal ooit weer het oude normaal? Vast niet. Dus natuurlijk, je raapt met zijn allen je verstand bij elkaar en je richt een denktank op, je moet wel. Onvoorbereid zijn is onverantwoordelijk. Snap ik.

Maar blended learning als wondermiddel?
Op een campus kom je uit je bubble. Op een campus heb je onverwachte ontmoetingen met andere originele geesten. Je kunt zomaar een college binnenlopen dat niet op je rooster staat. Je ziet allemaal mensen die niet op je lijken. Een campus tilt je op.

Hoe kun je in één adem grote problemen als kansenongelijkheid, tweedeling, gebrek aan diversiteit benoemen, maar het meest concrete wat je - op dit moment - voor post-corona kunt verzinnen is blended learning, gewoon meer online onderwijs?

Ik ben zelf meer van de roerbakmaaltijden, maar van een blender weet ik één ding: de zwaarste ingrediënten moeten er het eerst in. Dus eerst die tweedeling aanpakken, eerst mogelijkheden scheppen voor eerstegeneratiestudenten om elkaar en anderen te ontmoeten, fysiek, en in dat contact echt samen academische kennis op te doen. Dat lukt niet met een paar schamele contacturen per maand. Online kweek je ongetwijfeld knappe koppen. Op een campus ontwikkelen zich intellectuelen.

Van Praag en collega’s weten dat natuurlijk allemaal wel. En het is begrijpelijk dat je datgene het eerste aanpakt waar je al goed in bent. Docenten en studenten hebben dankzij corona het online onderwijs een enorme boost gegeven. Het ligt voor de hand om die praktijk nu te optimaliseren. Het is niet alleen een oplossing voor de anderhalvemetersamenleving, je bent ook ineens van je ruimteproblemen af. Mooi meegenomen, want komend jaar lopen er misschien wel 30.000 studenten op de krappe VU rond.

Dat laatste is natuurlijk een worst case scenario, en ik hoop met Van Praag dat het zover niet komt. Maar groei is wel degelijk al veel te lang de mantra op de universiteiten. Gedwongen door jarenlang veel te krappe financiering zijn we allemaal op zoek naar meer: meer derde geldstroom, meer internationale studenten, meer marktaandeel.

Als we het toch eens beter konden verdelen. Dat straks andere universiteiten massaal colleges op afstand geven, en de VU teruggaat naar haar basis: een onderwijsuniversiteit zijn voor de kleine luyden. Waar de diversiteit groot is, in sociaal-economische achtergrond van de studenten, in levensovertuigingen, in culturele bagage. Waar al die verschillende studenten, docenten en ondersteuners in een energieke gemeenschap kennis en ervaringen uitwisselen, desnoods op anderhalve meter. Waar collega’s soms de efficiëntie even kunnen vergeten en in toevallige gesprekken inspiratie opdoen die je in je eentje online aan de keukentafel moeilijk vindt. Waar studenten hun kamers verlaten voor een campus waar je naartoe wilt, liefst hele dagen lang, omdat het er leeft.

Kan vast niet. Onbetaalbaar. Post-corona kun je immers veel minder studenten kwijt. Bij internationale studenten valt dan ook minder te halen. Past niet in de financieringsregelingen. En hoe bereik je dan nog de publicatietop? Dát lijkt me iets voor een denktank.

Marieke Schilp schreef deze opinie op persoonlijke titel

Marieke Schilp /

{ Lees de 0  reacties}

hits 371

Reageren?

Houd je bij het onderwerp, en toon respect: commerciële uitingen, smaad, schelden en discrimineren zijn niet toegestaan. De redactie gaat niet in discussie over verwijderde reacties.

Deze vraag is om te controleren dat u een mens bent, om geautomatiseerde invoer (spam) te voorkomen.