Zwarte geschiedenis wint het van de kroeg

Eigenlijk wilden ze liever lasergamen. Maar nu hun groepje van de VU-introductiedagen voor de Black Heritage Tour is ingeloot, vinden de aankomende studenten Politicologie dat best interessant.

Het regent en de kroeg lokt. Maar de veertien studenten die aan de rondleiding van gids Jennifer Tosch meedoen, laten zich niet verleiden en lopen de tour door de Amsterdamse binnenstad netjes uit. Tosch heeft ook veel interessants te melden. Samen met VU-docent Dienke Hondius schreef ze aan de Gids slavernijverleden Amsterdam

Nationale trots

Student Emma Bouwman (19) had geschiedenis in haar pakket, maar vindt dat de slavernij er maar bekaaid afkwam. “In maar één hoofdstukje in de onderbouw werd dat onderwerp behandeld.” Ze heeft daar ook een verklaring voor. “Ik denk dat het een kwestie van nationale trots is. Nederlanders zijn meer in de glorie van de Gouden Eeuw dan in de negatieve kanten geïnteresseerd.”

Jaarlijkse cheque

Tosch laat intussen zien dat voor wie omhoog kijkt, overal in de binnenstad gevelstenen naar het slavernijverleden verwijzen. Ook bij het huis van een koopman waar drie slavenhoofden op prijken. “Van de huurders van het pand hoorde ik dat er elk jaar een cheque voor de nabestaanden van die koopman binnenkomt. Uit een negentiende-eeuws fonds krijgen ze jaarlijks vijftig euro uitgekeerd. Dat moeten ze met zijn dertigen delen, dus veel is het niet.” Dat is het punt ook niet, volgens Tosch. “Laat je niet vertellen dat er nu niemand meer aan de slavernij verdient.”

Goede docent

Hoewel Menno Fieret (19) hetzelfde geschiedenisexamen als Emma deed, weet hij veel vragen van Tosch aan de groep te beantwoorden. “Ik had een hele goede leraar geschiedenis die heel gepassioneerd over de slavernij vertelde.” Hij vindt de rondleiding wel interessant maar had een activiteit waarbij hij zijn medestudenten beter leerde kennen ook leuk gevonden. “Al leer je de stad zo wel goed kennen.”

Zwarte Piet

Natuurlijk komt de Zwarte Piet-discussie ook aanbod. Op de Dam prijkt een gevelsteen van Sinterklaas met drie baby’tjes in een kuip. Deze verwijst naar een legende waarbij de bisschop van Mira drie baby’s die onthoofd zouden worden, van de wisse dood redde. Tosch wijst erop dat Zwarte Piet op deze oude steen niet te zien is. “Zwarte Piet, zoals wij hem kennen, is pas in de negentiende eeuw vormgegeven, in een tijd dat er wereldwijd veel opstanden en protesten tegen slavernij waren.  Veel mensen zeggen dat het heel oud erfgoed is, maar dat valt wel mee.”

De andere kant

Dat past bij de boodschap die ze aan de studenten mee wil geven. “Als je onderzoek doet, kijk dan altijd naar de andere kant van het verhaal. Die is er namelijk altijd.” Aan het eind van de twee uur durende rondleiding klappen de studenten allemaal voor Tosch. En dan is het tijd voor een droog verblijf in een café.