19 maart 2024

Wetenschap
& Onderwijs

Zorgen dat de eerstejaars er zin in hebben

Met informatieve video’s, online speeddates met docenten en digitale gezelschapsspellen proberen de opleidingen wat te maken van de grotendeels online introductiedagen. Maar hoe zorg je dat de eerstejaars een binding krijgen met de VU en hun opleiding?

“We hebben al vroeg in het proces besloten dat de centrale activiteiten, zoals de informatiemarkt en het Uilenstedefestival, online plaatsvinden”, zegt Marije Breukelman, projectleider van de VU Introductiedagen. “Het gaat nooit lukken om anderhalve meter afstand te houden met zoveel mensen.”

De binding met hun studie is het belangrijkst voor studenten, stelt Breukelman, dus kregen de opleidingen en studieverenigingen wel de mogelijkheid om op de campus kleinschalige bijeenkomsten te houden. “En er zijn mentorgroepen via Whatsapp, van zo’n 15 personen van dezelfde studie.”

Praatjes op de campus

Een aantal opleidingen greep de kans om deze week hun eerstejaars in het echt te ontmoeten: geneeskunde, de faculteit Sociale Wetenschappen, politics, philosophy & economics, een aantal opleidingen van de faculteit Geesteswetenschappen en meerdere premasters organiseren introductiepraatjes op de campus. Soms in tien zalen tegelijk, want meer dan dertig personen in een ruimte mag niet.

Maar online kan het ook. Live zoomen met de opleidingsdirectie, studieadviseurs die in een video vertellen waarvoor je bij ze terecht kunt, of speeddaten met docenten via break-out rooms in Zoom. Of nog wat creatiever: eerstejaars geneeskunde die opdrachten oplossen in een ‘coronaproof’ online escape room, en aankomende studenten economie & bedrijfskunde die een online game spelen.

Te veel gevist

“Fish Banks is een combinatie van iets leuks in de vorm van een spel en een inhoudelijke boodschap”, vertelt opleidingsdirecteur van economie & bedrijfseconomie Henri de Groot. In het spel zijn groepjes studenten eigenaar van een visserijbedrijf. Ze hebben een aantal schepen en moeten het kapitaal van het bedrijf maximaliseren. “Dat kan door te vissen, door schepen te verkopen of juist te investeren in een grotere vloot, en door strategisch te vissen: dichtbij of juist ver weg. Dichtbij is goedkoper, maar daar vangen ze minder vis.”

En dan is er nog de extra prikkel om de zee niet leeg te vissen en duurzaamheid serieus te nemen, want dan krijgt iedereen een prijs. De Groot: “De economie heeft belangrijke dingen te zeggen over duurzaamheid. Waardoor ontstaan problemen als overbevissing, klimaatverandering, maar ook over de coronacrisis. En wat zijn oplossingen? We spelen het spel vaker met studenten, en tot nu toe is alle keren de uitkomst dat er te veel is gevist.”

Wennen

De bijvangst van alle online activiteiten is dat de eerstejaars vast wennen aan het afstandsonderwijs. Het overleggen in break-out rooms, scherm delen en de chat bijhouden terwijl er iemand een verhaal houdt. Dat zijn de nieuwste academische vaardigheden.