NIEUWS

Onderwijs 01 december 2016

'Zorg dat je studenten wíllen leren'

Meindert Flikkema blogt in NRC
reacties 1

Schets nou eens jouw ideale universitaire wereld, zal de NRC gevraagd hebben aan VU-docent van het jaar 2015 Meindert Flikkema. Hij ageert al jaren tegen de onderzoeksfocus van universiteiten en beklimt langzaamaan steeds grotere podia.

In Flikkema’s ideale wereld denken studenten zelf mee over het onderwijs dat ze krijgen, hebben wetenschappers minstens evenveel hart voor onderwijs als voor onderzoek en vormt de lerarenopleiding het hart van de universiteit. Dat zijn een paar van zijn uitspraken in drie opeenvolgende blogs op de website van de NRC.

Beste baan

Flikkema beschrijft een mank academisch systeem. Vwo’ers gaan naar de universiteit omdat ze daarmee hopen de beste baan te kunnen krijgen en zijn dus al tevreden als ze voldoendes halen. Docenten zitten met hun hoofd bij hun onderzoek. Opleidingen bedenken zonder hun studenten te betrekken het curriculum. Bestuurders zijn bezig met geld. Wie bekommert zich dan nog om goed onderwijs?

‘In de 21ste-eeuwse universiteit worden studenten twee belangrijke verworvenheden van een academische opleiding ontnomen: bedachtzaamheid en volharding’, schrijft hij. De oplossing begint al op het vwo, waar scholieren meer als junior onderzoeker behandeld zouden moeten worden, begeleid door universitair opgeleide leerkrachten. Daardoor zullen volgens Flikkema minder scholieren kiezen voor de universiteit. En dat is alleen maar goed.

Ideale docent

Maar studenten moeten niet alleen beter voorbereid binnenkomen. Flikkema schetst ook de ideale docent. Die helpt studenten leren en zorgt dat ze zelf vooruit kunnen komen. En misschien wel het belangrijkste: de ideale docent maakt dat studenten wíllen leren.

Hoe universiteiten dat precies voor elkaar moeten krijgen, laat Flikkema in zijn onderwijsblog in het midden. Hij doet een beroep op alle betrokkenen, van student tot ministerie: de kern van de universiteit is de opdracht om de samenleving te verheffen. Als iedereen daarvan doordrongen is, volgt het willen leren, goed doceren en onderwijsgericht besturen vanzelf.

Marieke Kolkman

{ Lees de 1  reacties }

hits 1
Door Joshua Reimer op 01 december 2016

Als late instromer in de universiteit vanuit het bedrijfsleven verbaas ik mij over de aanpak van de universiteit.
Het merendeel van de studenten is vooral bezig met een minimale inspanning een zo comfortabel mogelijk baantje voor zichzelf te regelen.
Het ontbreekt aan interesse in en het besef van de waarde van de behandelde stof, en studenten hebben vaak een voorstelling van het werk die ver verwijderd is van de werkelijkheid.
Ik verwacht dat dit gaat leiden tot teleurstelling in de gekozen richting, onzekerheid op de werkvloer en vooral veel investering aan de kant van de werkgever om afgestudeerden op een goed niveau te krijgen.
Daarnaast stel ik me voor dat dit gebrek aan betrokkenheid ertoe leidt dat er kansen blijven liggen om waardevolle bijdragen te leveren aan de samenleving, al dan niet qua relevant onderzoek.
Ik zie de verantwoordelijkheid hiervoor bij de student liggen, die zelf zijn of haar ijver en interesse in moet zetten.
Dat betekent niet dat een universiteit zich tegenover de student afwachtend hoeft op te stellen - het creëren van een omgeving die aanspraak maakt op deze kwaliteiten en een ideale leeromgeving verschaft vergt juist proactiviteit naar de student toe, en aanpassingsvermogen.
Hoe anders zou een universiteit zijn als leraren zich voornamelijk bezighielden met het uitdagen en mentoren van leerlingen en het samenwerken met ze?
Hoeveel meer interesse zou er zijn als een student ook van het curriculum mocht afwijken en zijn eigen pad mocht banen?

Reageren?

Houd je bij het onderwerp, en toon respect: commerciële uitingen, smaad, schelden en discrimineren zijn niet toegestaan. De redactie gaat niet in discussie over verwijderde reacties.

Deze vraag is om te controleren dat u een mens bent, om geautomatiseerde invoer (spam) te voorkomen.