28 maart 2024

Zo exorbitant zijn die exorbitante declaraties nou ook weer niet

Het valt allemaal wel mee met die exorbitante declaraties van bestuurders in het hoger onderwijs. Dit blijkt uit een vervolgonderzoek bij vier hogescholen en vier universiteiten door de Onderwijsinspectie.

Vorig najaar onderzocht de Onderwijsinspectie het declaratiegedrag van bestuurders in het hoger onderwijs. Want RTL Nieuws had een reeks voorbeelden van vreemde declaraties boven water had gehaald. Het ging om privéritjes met de dienstauto, peperdure bureaustoelen en prijzige vliegtickets.

Fouten gemaakt

Grote problemen trof de inspectie niet aan, maar bij acht onderwijsinstellingen bleek nader onderzoek nodig. Vrijdag stuurde minister Bussemaker de uitkomst hiervan naar de Tweede Kamer: bij geen van de instellingen hoeft de inspectie de boeken er nog eens op na te slaan. Er zijn wel fouten gemaakt, vooral bij vergoedingen aan medewerkers, maar verder dan een vermaning hoeft de inspectie niet te gaan.

Overigens stortte de collegevoorzitter van de Universiteit Utrecht na de onthulling van RTL Nieuws ruim zestienduizend euro aan de universiteit terug.