Studentenleven
& Maatschappij

Zo doneer je aan goede doelen zonder dat het je een cent kost

Wil je best doneren aan het goede doel, maar ben je meestal zo blut dat je zelf meer op een goed doel (voor familieleden) lijkt? Met deze tips kun je toch een steentje bijdragen.

Liggen er al jaren Thaise baht, Turkse Lira en Bulgaarse Lev op je fruitschaal of in een laatje? Terwijl je geen plannen hebt om opnieuw die landen te bezoeken? Of heb je Nederlandse guldens en kwartjes in een oude sok gevonden? Je kan dit muntgeld en de biljetten doneren aan een goed doel. Bij onder meer Ekoplaza (op de A.J. Ernststraat) kun je dit geld in een collectebus gooien. Het goede doel daar zijn kinderboerderijen in Amsterdam en kinderprojecten in het buitenland. Meer informatie: muntenactie.nl.

Keurige kleding

Geef oude kleding aan Dress for Success. Deze organisatie zamelt nette kleding in, dus je Game of Thrones t-shirt dat je na het laatste seizoen (zucht) niet meer draagt, is minder geschikt. In de winkels van Dress for Success krijgen mensen met een minimuminkomen passende kleding en advies voor solliciatiegesprekken. Op de Zuidas op de hoek van de Aaron Coplandstraat en de Claude Debussylaan staat een kledingcontainer.

Oude telefoon

Heb je een nieuwe telefoon aangeschaft? En ligt je oude telefoon te verstoffen in de kast, samen met je nog oudere telefoons? Breng je telefoon naar Vegro Thuiszorgwinkel Amsterdam Zuid op de A.J. Ernststraat. Voor elke mobiel gaat er drie euro naar Stichting Cliniclowns. Meer informatie: cliniclowns.nl.

Kringloop

Te veel spullen, die nog wel goed zijn? Vorig jaar is er een vestiging van Stichting Kringloopwinkel Amstelveen geopend op Uilenstede.

Spaar doppen (ja, echt)

Plastic ronde doppen van flessen water/frisdrank, fruitsappakken, chocoladepastapotten, shampooflessen, etc. leveren geld op voor het goede doel. Doe ze in een plastic zak en lever ze in. Ze moeten wel schoon zijn. In het Amsterdam UMC – locatie VUmc staan verschillende gele containers. Route naar één van de containers: neem de hoofdingang van het ziekenhuis (de kant waar de pinautomaat zit), loop voorbij de receptie en het restaurant, ga met de trap naar beneden, volg het bordje ‘De Kapsalon’. In de gang naast het pleintje staat de gele container voor de doppen. Wat gebeurt er met de doppen? Die worden verkocht en er worden skateboards (wasteboards) of pallets van gemaakt. Met de opbrengst van de verkoop worden blindegeleidehonden, autismehonden en PTSS-honden opgeleid. Meer informatie: www.doppenactiekngf.nl

Oude bril

Ben je overgestapt van een bril op lenzen? Of heb je je ogen laten laseren en daarom geen bril meer nodig? Je kan je oude bril vaak inleveren bij de opticien. In het montuur worden nieuwe glazen gezet in ontwikkelingslanden.

Omfietsdoel

Niet op loopafstand van de VU, maar wel een mooi doel: de Voedselbank. Geeft een lieve oudtante je steeds blikjes kippenragout mee, terwijl je al jaren veganist bent? Of heb je een kerstpakket gekregen bij je bijbaan? De Voedselbank is blij met lang houdbare producten. Let op: de uiterste houdbaarheidsdatum moet minstens twee maanden in de toekomst liggen. Inleveren kan op maandag t/m vrijdag tussen 9.00 en 16.00 uur op de Archangelkade 11 in Amsterdam.

Vakantiestuwmeer

Zeurt je leidinggevende hier op de VU over je stuwmeer aan vrije uren, maar heb je geen tijd om ze op te maken? Je kan per kalenderjaar twee vakantiedagen (16 uur) doneren aan UAF. De bruto waarde van je vakantiedagen wordt netto overgemaakt aan het UAF. Het goede doel: UAF steunt gevluchte studenten en wetenschappers. Je vindt het op VUnet onder keuzemodel. En je kunt met je kerstgeschenkbon ook 30 euro doneren aan onder meer de Voedselbank of het UAF.