20 april 2024

Zingen tegen de werkstress

Wat zing je tijdens een sing-along in de week van de werkstress? Inderdaad: “Workin’ 9 to 5, what a way to make a livin’.”

“Heeeeeej.” Meer dan vijftig aanwezigen doen een warm-up voor hun stem in de Kerkzaal bovenop de VU. Het is vol en, zoals gebruikelijk bij koren, is de meerderheid van de aanwezigen vrouw. Enthousiast zingt de groep mee als zangeres Suzanne Nuver, in het dagelijks leven procesbeheerder bij SOZ, ‘Valerie’ van Amy Winehouse inzet.

Achter de piano zit Stéphanie Catz, project manager bij het SBE Center for Executive Education. Het volgende nummer op het programma? “Workin’ 9 to 5’ natuurlijk. Het galmt lekker in de Kerkzaal.

Zingen tegen depressie

Toen Nuver voor haar recente bruiloft een zangnummer instudeerde, stond voormalig collega Catz haar tijdens het oefenen op de piano bij. “We vinden het samen zingen en spelen zo leuk dat we dat met anderen willen delen.” Dus willen ze elke zes weken een sing-along voor alle VU-medewerkers organiseren.

Om het nut van zo’n sing-along te onderstrepen komt hoogleraar neuropsychologie Erik Scherder het effect van zingen uitleggen. Lang verhaal kort: van zingen word je vrolijk. En dat onderdrukt angst en depressie.

“Goed nieuws”, vindt Inge Westerlaken, business controller bij de bèta-faculteit. “Op dit moment ben ik niet zo gestrest, ik ben hier gewoon omdat ik zingen leuk vind. Maar in maart ga ik vrijwilligerswerk doen op Lesbos. Bij stichting Shower Power, waar vluchtelingen, vrouwen en kinderen, veilig kunnen douchen. Dus het is handig om te weten dat zingen ook tegen negatieve gevoelens helpt.”

Ook meezingen bij de volgende sing-along? Mail Suzanne Nuver of Stéphanie Catz (gegevens via vu-net).