29 maart 2024

Studentenleven
& Maatschappij

Zetelzoekers: ‘Raadsleden moeten te controleren zijn’

Hij mag woensdag voor het eerst stemmen en is meteen al verkiesbaar voor de gemeenteraad van Amersfoort. Thomas Mojet (18), eerstejaars politicologie en negende op de lijst van D66, wil mensen meer bij de politiek betrekken, te beginnen bij jongeren.

“Jongeren zijn minder politiek betrokken dan de meeste andere burgers. Dus zij zijn een goede graadmeter: als zij begrijpen wat je zegt, dan zeg je het goed”, vindt Mojet. Hij is zelf al sinds zijn vijftiende actief voor de jongerenbeweging van zijn partij D66.

Niet dat hij dat van huis uit meegekregen heeft. “Mijn ouders zijn niet echt heel politiek betrokken. Mijn vader opperde een keer dat ik het misschien leuk zou vinden om bij de jongerenbeweging te gaan, en dat was ook zo.”

Gevaar overdreven

D66 was de meest logische keus. “Ik vind vier dingen echt belangrijk: klimaat, onderwijs, de multiculturele samenleving en bestuurlijke vernieuwing. Dat maakt dat ik bij D66 uitkom.“ Hij wil bijvoorbeeld in Amersfoort duurzame nieuwbouw bevorderen, en hij vindt het gevaar van IS voor de samenleving enorm overdreven. “Er is toch nog niets gebeurd? Ik heb in mijn jeugd zes jaar in Maleisië gewoond en dat maakt dat ik met een heel tolerante blik naar de islam kijk. Moslims zijn ook mensen.”

Maar bovenal wil Mojet de politiek begrijpelijker maken. “Voor heel veel mensen is stemmen een zwart gat: op wie moet ik nou stemmen en waarom? Raadsleden en politici hebben eigenlijk vrij spel, want het is niet goed te controleren of ze ook doen wat ze zeggen. Dat wil ik veranderen, te beginnen bij mezelf.”

Voor of tegen

Wat Mojet voor ogen heeft is een soort raadsvolgsysteem. Als hij in de raad komt, begint hij ermee op zijn eigen Facebook Thomas voor Amersfoort. “Ik zet er bijvoorbeeld bij stemmingen op of ik voor of tegen stemde en in twee zinnen die iedereen kan begrijpen waarom. Als dat goed bevalt, dan kan de hele fractie het gaan doen, of zelfs de hele raad.”

Momenteel heeft D66 negen zetels in Amersfoort, dus de kans dat Mojet in de gemeenteraad komt is reëel. “We zijn nu de grootste partij en ik denk dat we dat weer kunnen worden. Of dat met negen zetels is, is nog de vraag.”

Hard aangepakt

Mojet verwacht dat hij zo’n twintig uur per week kwijt zal zijn aan het raadswerk. Een flinke bijbaan dus, maar hij denkt dat dat wel kan naast zijn studie. “Ik denk dat het meer een uitdaging wordt op emotioneel vlak. Bijvoorbeeld als ik een keer hard aangepakt wordt door een journalist of een ander raadslid.”

Maar dat maakt het ook juist leuk. “Ik houd van het politieke spel en van debatteren. Om ideeën te hebben en daar iets mee te doen en om iets te betekenen voor mensen. Ik wil echt iets doen.”

Dit is het negende deel van een serie over VU-studenten die zich kandidaat stellen voor de komende gemeenteraadsverkiezingen op 21 maart: Zetelzoekers. Zie ook de voorlaatste Advalvas.