19 maart 2024

Zelfs VVD-jongeren zijn tegen hogere rente op studieschuld

De jongeren van VVD, CDA, D66 en ChristenUnie verzetten zich tegen de hogere rente op studieschulden die het kabinet heeft aangekondigd. “De overheid moet de student niet gaan uitknijpen.”

De vier politieke jongerenorganisaties van de regeringspartijen willen dat het kabinet de aangekondigde verhoging schrapt. Ze doen hun oproep samen met studentenorganisaties ISO en LSVb, de jongerenafdeling van vakbond CNV en de Nationale Jeugdraad.

Met name het verzet van de JOVD (gelieerd aan de VVD) en de Jonge Democraten (van D66) is opvallend. Hun moederpartijen hebben immers de basisbeurs afgeschaft, wat studeren duizenden euro’s duurder heeft gemaakt. Daar hebben ze zich niet tegen verzet.

Uitknijpen

“Een eigen financiële bijdrage voor je studie vindt de JOVD meer dan normaal en daarom vindt de JOVD het logisch dat het sociaal leenstelsel is ingevoerd”, zegt voorzitter Splinter Chabot in het gezamenlijke persbericht, “maar de overheid moet de student niet gaan uitknijpen.”

Toch nemen andere organisaties in één moeite door ook het nieuwe leenstelsel op de korrel. “De invoering van het leenstelsel was het startschot van de schuldengeneratie”, stelt Lotte Schipper van het CDJA. “Vanaf dit moment werd voor een grote groep jongeren onderwijs onbereikbaar en onbetaalbaar. Met de verhoging van de rente wordt dit probleem alleen maar erger.”

Hoog genoeg

De hogere rente zou de schatkist 226 miljoen euro per jaar moeten opleveren vanaf het jaar 2060. Wie een schuld van 21 duizend euro heeft, betaalt straks geen 70 euro per maand terug, maar 82 euro per maand. Tenminste, als het inkomen hoog genoeg is om dat bedrag te missen.