27 maart 2024

Studentenleven
& Maatschappij

Yentl Keijser geeft criminologieles aan ouderen

Waarom zou je senioren veroordelen tot bingo en haken? Als student-docent bij stichting Oud Geleerd Jong Gedaan geeft masterstudent interventiecriminologie Yentl Keijser colleges criminologie aan senioren. ‘Ik benadruk graag de kant van de dader.’

Van de collegezaal naar de bejaardensoos. Hoe is dat zo gekomen?
“Het is wat mij betreft een unieke combinatie: vertellen over mijn vakgebied aan deze ontzettend leuke doelgroep. Mijn moeder heeft in de ouderenzorg gewerkt en dat heeft mij altijd geïnspireerd. Hiervoor gaf ik studievoorlichting aan middelbare scholieren, maar daar haalde ik minder voldoening uit. Wat het extra leuk maakt is dat ik van stichting Oud Geleerd Jong Gedaan de ruimte krijg om de onderwerpen te behandelen die ik interessant vind. Het is zo inspirerend om bijvoorbeeld over het Stanford Prison Experiment te mogen vertellen.”

Zijn senioren niet veel te koppig om iets aan te nemen van een student?
“Integendeel: vanaf het eerste college dat ik gaf kreeg ik ontzettend veel waardering. De senioren vinden het heel bijzonder dat studenten, met hun drukke agenda, de tijd voor ze nemen. We behandelen ze ook zeker niet als kleine kinderen. Senioren worden vaak onderschat, terwijl ze actief boeken en kranten lezen. In aanvulling daarop horen ze graag van een student waar de techniek en wetenschap nu staan. Toen de brexit voor het eerst in het nieuws was, kregen we bijvoorbeeld veel aanvragen voor colleges rondom dat thema.”

Jouw onderwerp, criminologie, is niet het meest toegankelijke. Hoe ga je daarmee om?
“We houden voor alle colleges middelbaarschoolniveau aan. Ik geef altijd een reeks van vier colleges en ga om te beginnen terug naar de basis. Uiteraard baseer ik de inhoud op de capaciteiten van de deelnemers. Ik sta in bibliotheken voor kwieke, zelfstandige ouderen, maar heb ook een reeks gedaan voor dementerende ouderen op een gesloten afdeling. Bij de ene groep ga ik in op wetenschappelijke theorieën die crimineel gedrag verklaren, bij de andere werk ik met simpele voorbeelden. Het is juist zo belangrijk om ook mensen met zware geheugenklachten cognitief bezig te houden.”

Is criminaliteit niet een te gevoelig thema voor ouderen?
“Het is absoluut een gevoelig thema, daarvan ben ik me bewust. Bijna elke oudere heeft wel iets meegemaakt, van een inbraak op latere leeftijd tot een mishandelde zoon. Ik zorg dat we op een laagdrempelige manier over criminaliteit kunnen praten en ervaringen kunnen delen. De colleges gaan niet alleen om het overdragen van kennis, maar ook om de interactie. Ik wil de uitwisseling bevorderen en op mijn beurt leren van de senioren. De deelnemers aan mijn colleges hebben zoveel levenservaring, sommigen hebben de Tweede Wereldoorlog nog meegemaakt. Het is voor mij heel waardevol om daarover te kunnen praten.”

Wat hoop je dat de senioren opsteken van jouw colleges?
“Ik hoop vooral op moreel gebied te prikkelen. Ik wil de deelnemers aan het denken zetten, ook na de colleges. Gebaseerd op wat mensen lezen in de krant en zien op televisie, denken ze vaak dat we in Nederland te licht straffen. Ik leg hen uit hoe het systeem in elkaar zit en benadruk ook graag de kant van de dader. Er kan zoveel meer achter zitten; de persoonlijke situatie speelt zo’n grote rol. Dat vinden de deelnemers inspirerend om te horen.”

Je bent bijna afgestudeerd. Maak je de overstap van de criminologie naar de zorg?
“Inmiddels heb ik ook een betaalde functie als regio-coördinator bij OGJG, omdat ik graag meer wilde doen voor de stichting. Ik voel me heel betrokken en kan nu helpen in de groei. Het is zo mooi dat we met een grote groep studenten zorgen dat ouderen zich gehoord en gezien voelen. Maar de criminologie blijft mijn grote passie, dus uiteindelijk zal ik toch overstappen naar een jongere en criminelere doelgroep.”

Meer info op oudgeleerdjonggedaan.nl