28 maart 2024

Wunderkind komt aan de VU studeren

Placebopillen verlichten menstruatiepijn, en hoe meer placebopillen je slikt, hoe pijnlozer het menstrueren wordt. Dat hebben scholieren Nienke Schalij en Naomi Lagerweij van het Vechtstede College in Weesp aangetoond in een experiment. Ze wonnen er de KNAW Onderwijsprijs 2012 mee en één van hen,  Nienke Schalij, begint nu aan een studie geneeskunde aan de VU.

De KNAW Onderwijsprijs is bedoeld voor de twaalf beste vwo-profielwerkstukken van Nederland. Met deze jaarlijkse prijs voor de beste profielwerkstukken wil de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen de kwaliteit van het Nederlandse onderwijs stimuleren en benadrukken.

De leerlingen winnen een studiebeurs ter waarde van 1500 euro, bestemd voor hun eerste collegejaar. Daarnaast is er ook een prijs voor de begeleidende leraren en de scholen.

In het YouTube-filmpje hieronder presenteren Schalij en Lagerweij hun onderzoek. Hun profielwerkstuk daarover heet Power of the mind, The effect of a placebo on primary dysmenorrhoea. Het is hier te lezen (PDF)