Koningin Máxima tijdens haar diesrede

‘Worst verkopen is goed, maar niet zonder inhoud’

Vrije Schrijver Maxim Februari sloot de livestream ter ere van de 140ste verjaardag van de VU af met een nog steeds relevante boodschap van VU-oprichter Abraham Kuyper: ondernemen en handel drijven zonder inhoud is heilloos.

De dies was vrijdagmiddag 6 november via een livestream te volgen. Het asynchroon lopende beeld en geluid gaven wat comic relief aan de online viering.

Rector Vinod Subramaniam vraagt het publiek na het votum te gaan zitten. Het is duidelijk nog even wennen om voor een lege zaal te spreken. Vanuit huis stemmen op het hoogtepunt zo’n 900 mensen af op het evenement.

Met dat thuiszitten maakt Subramaniam korte metten. Na een lofzang aan medewerkers en studenten die de moed erin houden, verzucht hij: “Dit is niet alleen een medische crisis. We stevenen af op een economische recessie en een gedragscrisis.” De toon is gezet.

Voordat Subramaniam koningin Máxima haar diesrede laat geven volgt één van de drie korte intermezzo’s waarbij erfgoedconservator Liselotte Neervoort een voorwerp uit de geschiedenis van de VU toont. Omdat het beeld gedurende de hele livestream zo’n vijf seconden voorloopt op het geluid, is Neervoort in beeld terwijl Subramaniam nog inleidt, en lijkt het even of Máxima een geschiedenisles geeft over de staf van de eerste pedel in 1880.

Geschiedenisles van de koningin

Een geschiedenisles geeft Máxima wel, maar dan over het belang van het midden- en kleinbedrijf door de jaren heen. Nadat bestuursvoorzitter Mirjam van Praag Máxima’s speech nog even samenvat (Ontwikkeling, innovatie, ondernemerschap en veerkracht zijn essentieel voor succesvolle ondernemingen en zijn direct toepasbaar op de waarden die VU-studenten wordt bijgebracht.) betreedt zanger en acteur Bright Richards het toneel in een smetteloos wit pak en in klompen gestoken.

“Even beetje swingen zo, van links naar rechts”, roept hij aanwezigen op. Het kan niet erg veel energie geven een handjevol VU-medewerkers tot dansen te manen, hoewel het beeld van een klappende Richards – door de vertraging erg off-beat – een feest moet zijn voor mensen zonder ritmegevoel. Lamin Kuyate ondersteunt Richards muzikaal op zijn kora [West-Afrikaans snaarinstrument, red.] terwijl Richards zijn vluchtervaring van Liberia naar Nederland deelt. Op 12 december krijgt het duo gelukkig een live herkansing voor publiek in de Griffioen.

Eredoctoraten

Dan volgt het uitdelen van de eredoctoraten. Voor sentimentele kijkers wordt in een zwart-wit filmpje getoond hoe het er ooit aan toeging. Groepen mensen drommen samen, juichen, slaan elkaar op de schouders. Dit jaar plaatst de pedel de kappa en het diploma op drie sokkels die symbool moeten staan voor de eredoctoren: Kamervoorzitter Khadija Arib, hoogleraar Microeconomics and Experimental Economic Research Ernst Fehr en Professor of Politics and Internal Affairs Anne-Marie Slaughter. Allen bellen in via een videoscherm.

Schitterende worst

Vrije Schrijver Maxim Februari gaat in zijn afsluiting terug naar de oprichter van de VU. “Ergens rond het jaar 1865 werd Abraham Kuyper geconfronteerd met een worst.” Hoewel de worst van buiten “schitterde”, bleek het om een etalageworst gevuld met zaagsel te gaan. Kuyper omarmde de metafoor om te laten zien dat ondernemen en handel drijven zonder inhoud heilloos is – evenals de economie tot bloei brengen zonder oog voor cultuur. “Die boodschap heeft een eeuw later nog steeds waarde voor een universiteit die inzet op ondernemen. Worst verkopen is goed, maar niet zonder inhoud.”

De dies is hier terug te kijken, zonder vertraging.