29 maart 2024

Wormenburgers slaan aan

De vierhonderd wormenburgers waren gisteren in een mum van tijd uitverkocht. Niet hier, maar aan de Vrije Universiteit Brussel. Het universiteitsrestaurant experimenteert met insectengerechten en blijkbaar was de wormenburger goed te eten.

Net een hamburger

“Het heeft iets van een vegetarische burger, maar doet toch meer denken aan een echte hamburger”, vertelde een student aan de Vlaamse krant De Morgen. De burger was te koop voor de prijs van een dagmenu.

Het restaurant van de Brusselse Vrije Universiteit probeert al langer insectengerechten uit op de studenten. Het idee erachter is dat insecten een duurzaam alternatief zijn van vlees, omdat ze veel minder eten en drinken nodig hebben dan runderen, varkens en kippen.

Meelwormenwraps

Aan de Amsterdamse VU heeft cateraar Sodexo vorig jaar een duurzaamheidsactie gehouden met insecten. Die werd volgens een medewerker matig ontvangen. “We hadden wraps met meelwormen en gerechten met quinoa, maar we hebben meer moeten weggooien dan dat er werd opgegeten”, zegt ze. Op de meelwormen werd zelfs ronduit afwijzend gereageerd.

Sodexo staat er wel voor open om insectengerechten te proberen, maar wil dan eerst onderzoeken of er interesse voor is, bijvoorbeeld met een poll. “Het moet uiteindelijk wel rendabel zijn. En weggooien is bovendien alles behalve duurzaam.”