18 april 2024

Winst voor promovendi bij verkiezingen OR

Het Promovendi overleg VU gaat van vijf naar zeven zetels in de ondernemingsraad. Ze haalden 28,6 procent van de stemmen. Bij de vorige verkiezingen in 2011 was dat nog 22,6 procent.

Het aantal behaalde zetels geeft een beetje een vertekend beeld: de OR is namelijk uitgebreid van 21 naar 23 leden omdat het totale aantal werknemers van de VU is gestegen.

AbvaKabo en CNV dalen

De AbvaKabo blijft met elf zetels de grootste fractie, maar heeft met 50 procent van de stemmen geen absolute meerderheid meer in de raad (was 53,4%).

CNV publieke zaak zakte van 24% naar 21,4% en krijgt vijf zetels.

Vrouwen in de meerderheid

Opmerkelijk is dat het aantal vrouwen verdubbeld is, en dat ze nu in de meerderheid zijn: van zes naar twaalf zetels.

Voorkeurstemmen

Sanassin Maftouhi van de AbvaKabo, werkzaam bij de bibliotheek, is met voorkeurstemmen in de raad gekozen. Daardoor komt Anniko Kiss van Student- en onderwijszaken niet in de raad.

Zeer waarschijnlijk blijft Ottho Heldring van de AbvaKabo voorlopig voorzitter van de raad. Hij heeft aangekondigd eind dit jaar zijn zetel ter beschikking te stellen omdat hij met pensioen gaat.

Opkomst

De opkomst dit jaar is 35,9 procent (was 34,4). Dit jaren waren er 112 blanco stemmen. In 2011 waren dat er 57.

De volledige uitslag, ook die van de onderdeelcommissies, is vanaf morgen in te zien op de site van de OR. De nieuwe raad wordt op 2 april geïnstalleerd.