19 april 2024

Wetenschap
& Onderwijs

Wil jij wonen op Mars?

Als het aan de Nederlandse organisatie Mars One ligt, komt er binnenkort een televisieshow waarin de beste astronauten worden geselecteerd. Mars One is een organisatie van wetenschappers die mede is opgericht door Arno Wielders, alumnus van de VU. De organisatie wil in 2023 een kolonie stichten op mars. Het is de bedoeling dat er in eerste instantie vier mensen gaan wonen op Mars, waarna er elke twee jaar een nieuwe groep bij komt. Er zijn wel enkele voorwaarden waaraan de nieuwe Marsbewoners moeten voldoen, zo moet je bijvoorbeeld ouder dan 18 zijn en flexibel. Bekijk alle gewenste karaktereigenschappen. Binnen enkele weken gaat de sollicitatieprocedure van start.

Training voor Marsbewoners

Er worden 40 astronauten gekozen die een training krijgen van acht jaar. In die jaren worden ook andere voorbereidingen getroffen. Zo worden voorraden met eten en reserveonderdelen gestuurd en wordt de omgeving van Mars verkend met een Rover. Begin 2022 wordt de behuizing naar Mars gebracht om voor te bereiden op de aankomst van de eerste mensen op mars. Omdat de banen van mars en Aarde niet gelijk zijn, duurt de reis tussen de 6 en de 8 maanden. In september 2022 is de reis het kortst en worden de eerste 4 mensen naar Mars gestuurd om daar een nieuwe kolonie te stichten.