20 april 2024

Studentenleven
& Maatschappij

‘Wij mogen niet beslissen over onze eigen toekomst’

Ruim duizend VU-studenten die op uitwisseling willen, hebben de handen ineengeslagen om uitwisselingen naar zogeheten oranje landen mogelijk te maken. Lina Nasser, tweedejaars bachelorstudent communicatie- & informatiewetenschappen, startte een petitie.

Read in English

Waarom is jullie protest nodig?
“Sinds de aanmelding in december is het heel onduidelijk of de uitwisselingen van de VU in het eerste semester van volgend jaar doorgaan. In april kwam het bericht dat de VU op 15 mei zou wachten op de update van de reisadviezen van de overheid. Die is nu gepubliceerd, en maar een paar, voornamelijk Europese landen, zijn van code oranje naar geel gegaan. De VU volgt de reisadviezen, dus dat zou betekenen dat veel studenten niet op uitwisseling kunnen.”

Code oranje
Op dit moment krijgen de meeste landen een oranje kleurcode van het ministerie van Buitenlandse Zaken. Het advies is om alleen naar deze landen te reizen als dat strikt noodzakelijk is. Landen met de kleurcode groen of geel zijn veilig om naartoe te reizen.

Hoe erg is dat?
“De uitwisseling is echt belangrijk! We hebben heel hard gewerkt om te kunnen gaan. Sommige studenten zouden vorig jaar al gaan, maar toen werd hun uitwisseling geannuleerd. Zij hebben nu al een jaar vertraging. Soms is een uitwisseling ook noodzakelijk voor een master of traineeship.”

Dus kwamen jullie in actie.
“We begonnen met een kleine groep studenten die naar Zuid-Korea willen gaan. Dat groeide uit tot een Azië-groep, en nu zijn alle uitwisselingsstudenten erbij betrokken. Dat zijn ongeveer duizend mensen. Die hebben allemaal onze petitie ondertekend.”

Je zegt dat het reisadvies geen goede maatstaf is voor studentenuitwisselingen. Waarom niet?
“Voor Zuid-Korea hebben we specifiek onderzoek gedaan. Het land is een van de veiligste ter wereld wat betreft coronabesmettingen. We hebben contact opgenomen met de ambassade en zij weten ook niet waarom het land code oranje krijgt. Ze willen het toerisme beperken, maar ze laten wel mensen toe die langer dan 90 dagen in het land willen blijven, zoals uitwisselingsstudenten. Andere studenten hebben soortgelijke verklaringen van hun gastuniversiteiten en ambassades opgevraagd.”

‘Ze moeten een onderscheid maken tussen toerisme en studentenuitwisselingen’

Dus de oranje code klopt niet?
“De reden, denk ik, is dat het ministerie van Buitenlandse Zaken een oranje code geeft als landen aangeven geen bezoekers uit Nederland te willen. Maar dat is van toepassing op toeristen en het betekent niet dat het onveilig is, zoals de VU aanneemt. Ze moeten een onderscheid maken tussen toerisme en studentenuitwisselingen!”

De kleurcodes kunnen voor de start van het eerste semester nog veranderen, toch?
“Inderdaad, maar dat is misschien te laat zijn. Op 1 juni beslist het college van bestuur over uitwisselingen naar landen buiten Europa en op 1 juli over uitwisselingen naar Europese landen. We hebben niet veel tijd.”

Heb je rechtstreeks contact gezocht met het VU-bestuur?
“We hebben ze begin maart een bericht gestuurd met onze argumenten en zorgen, en waarom we denken dat het VU-beleid niet klopt. We kregen geen antwoord. Ze stuurden ons allemaal een Q&A-factsheet, maar dat maakte de situatie alleen maar erger. De vraag: Als mijn land wel uitwisselingsstudenten ontvangt maar oranje blijft, kunnen we dan gaan? had als antwoord: Nee, de VU maakt de beslissing, niet de gastuniversiteit. Waarom? Omdat ze bezorgd zijn over onze veiligheid, was het algemene antwoord. Maar als het om onze veiligheid gaat, waarom worden vaccinaties dan genegeerd? Er is veel vooruitgang in Nederland en allerlei andere regio’s, zoals de VS. Dat mag zeker niet over het hoofd worden gezien.”

Jullie werden boos.
“We hebben nooit een gedetailleerd antwoord gekregen op onze argumenten. We voelden dat we werden genegeerd en dat onze argumenten er niet toe deden. Als ze het begrijpelijker hadden gemaakt, hadden we anders gereageerd.”

‘Tilburg University laat studenten op eigen risico op uitwisseling gaan’

Wat probeer je te bereiken met je protest?
“We hopen dat de VU haar beleid volledig aanpast. Reizen naar landen met een oranje reisadvies is mogelijk. Wij stellen dat je als individu de macht hebt om je eigen beslissing te nemen. Wij mogen nu niet beslissen over onze eigen toekomst. Bovendien zijn er verschillen tussen instellingen, dus er zijn alternatieve mogelijkheden. Zo laat Tilburg University studenten op eigen risico op uitwisseling gaan.”

Kun je op eigen houtje gaan, ook als de VU de uitwisseling annuleert?
“Als ze echt besluiten te annuleren, trekken ze onze nominaties bij de gastuniversiteiten in. Dan kunnen we niet gaan. In dat geval zijn we genoodzaakt om een ​​minor of stage te doen, maar het is heel moeilijk om op zo’n korte termijn nog een stageplaats te vinden.”

Waarom wil je naar Zuid-Korea op uitwisseling?
“De universiteit waar ik naartoe ga is echt prestigieus. Ik heb heel hard gewerkt om daar aangenomen te worden. Sommige vakken over Korea en Azië kan ik nergens in Europa volgen. Ik wil naar Oost-Azië voor mijn masteropleiding, dan is het een voordeel als je al ervaring hebt met wonen en studeren in een Aziatisch land. Ik ben ook al een tijd Japans en Koreaans aan het leren. Ik doe veel moeite om me te verdiepen in Azië. Deze uitwisseling is echt heel belangrijk voor mij.”

Besluit valt later

De VU blijft vasthouden aan de kleurcodes van het ministerie van Buitenlandse Zaken. Dat heeft het bestuur vrijdagochtend in een mail laten weten aan alle studenten die op uitwisseling willen gaan. De deadline waarop de beslissing valt wordt wel verschoven tot zo kort mogelijk voor de start van de uitwisseling. Voor veel Europese bestemmingen is dat vier weken voor de start van het academisch jaar. Bovendien kunnen er onder voorwaarden uitzonderingen gemaakt worden voor oranje landen die wel op de veiligelandenlijst staan.