29 maart 2024

& Onderwijs

Britse studenten op de VU-campus

Wetenschappers weren Britse collega’s vanwege Brexit

Europese wetenschappers werken liever niet meer samen met hun Britse collega’s, nu het Verenigd Koninkrijk de Europese Unie gaat verlaten. Ze beschouwen de Britten als een ‘financieel risico’.

Zodra de uitslag van het referendum over de Europese Unie bekend werd, kregen Britse onderzoekers te maken met “een golf van discriminatie”, schrijft dagblad The Guardian vandaag. Dat zou blijken uit een vertrouwelijke enquête onder de beste Britse universiteiten, waaronder Oxford en Cambridge.

Niet welkom

Politici moeten nog onderhandelen over de voorwaarden waaronder het Verenigd Koninkrijk de Europese Unie verlaat en niemand weet precies wat de uitkomst zal zijn. Misschien blijven de Britten meedoen aan het Europese wetenschapsprogramma, maar misschien ook niet.

De Nederlandse universiteiten hebben al laten weten dat ze gewoon blijven samenwerken met hun Britse collega’s. Maar volgens The Guardian zouden Britten bij twee Nederlandse projecten in de sociale wetenschappen al te horen hebben gekregen dat ze niet meer welkom zijn.

Rustig aan

Of het werkelijk zo’n vaart loopt, is de vraag. Het aanvragen van onderzoeksgeld duurt in het Europese onderzoeksprogramma ongeveer een jaar. In de sociale wetenschappen en humaniora lopen de projecten meestal twee of drie jaar, zegt de Leidse hoogleraar internationale studies André Gerrits. “Volgens mij hoef je de Britten nu nog niet buiten de deur te houden. Ik denk ook niet dat iemand zich er al iets van aantrekt.”