18 maart 2024

Studentenleven
& Maatschappij

Wetenschappers verzetten zich tegen verdachtmakingen door politici

Sommige Tweede Kamerleden misbruiken hun parlementaire immuniteit om wetenschappers verdacht te maken, stellen ruim driehonderd wetenschappers en de rectoren van veertien Nederlandse universiteiten.

De brief is geschreven door microbioloog Marc Bonten en viroloog Marion Koopmans en staat in de Volkskrant. De lijst met ondertekenaars is te vinden op de websites van de universitair medische centra.

Directe aanleiding is een bijdrage van Forum voor Democratie aan een debat in de Tweede Kamer over bemoeienis van het ministerie met OMT-adviezen. Kamerlid Gideon van Meijeren beschuldigde OMT-voorzitter Jaap van Dissel van leugens en corruptie en drong aan op zijn ontslag.

Overtreffende trap

“Helaas was dit geen incident, maar een zoveelste overtreffende trap in belediging van wetenschappers door een bepaald deel van het parlement”, aldus de brief, die waarschuwt dat zulke beschuldigingen het vertrouwen in de wetenschap ondermijnen en de veiligheid van wetenschappers in gevaar brengen. Bovendien hebben zulke verdachtmakingen ervoor gezorgd dat sommige mensen om verkeerde redenen vaccins weigerden, waardoor een deel van hen aan corona is overleden.

Van Meijeren kreeg overigens weerwoord van VVD, CDA, D66, Omtzigt, SP en DENK. “Alsof de man smeergeld zou hebben aangenomen van het ministerie of zo”, zei DENK-Kamerlid Tunahan Kuzu. “Dit soort onzin werp ik echt verre van mij.”

Ook plaatsvervangend Kamervoorzitter Martin Bosma (PVV) probeerde Van Meijeren in te tomen: “U gebruikt steeds heel nare, harde woorden die totaal onnodig zijn, en dan ook nog eens tegen iemand die zich hier niet kan verweren. Ik vind het heel kwalijk.” Uiteindelijk schorste hij de vergadering.

Stelling nemen

Bonten en Koopmans vinden dat de Kamerleden en de media “nog krachtiger” stelling moeten nemen. “Sta niet toe dat de parlementaire immuniteit misbruikt wordt om ongefundeerde beschuldigingen en verdachtmakingen te uiten.”