28 maart 2024

Wetenschap
& Onderwijs

Wetenschappers staken met out of office: ‘Dank voor uw mail, maar nu even niet’

In november sturen actievoerende wetenschappers automatische antwoorden op e-mails die ze ontvangen: ze hebben het te druk om snel te reageren, staat daarin.

Het is de eerste van een reeks protesten die WOinActie op touw zet. “Die acties beginnen op een vriendelijke manier, maar zullen in de loop van het academische jaar steeds ingrijpender worden”, staat in de aankondiging.

De actievoerders willen het liefst dat hun collega’s meedoen aan een ‘witte staking’, waarin ze weigeren om overuren te werken. Dan kan het nog langer duren voordat e-mails beantwoord worden. Maar alleen een automatische reply verzenden mag ook.

Privéleven

Het structureel overwerken heeft gevolgen voor de gezondheid, het privéleven en het welzijn van universitaire medewerkers, verklaart de Utrechtse hoogleraar Ingrid Robeyns in haar eigen automatische mail. “Met deze actie hopen wij meer aandacht voor dit probleem te genereren.”

Dat antwoordt initiatiefnemer Rens Bod ook aan iedereen die hem een bericht stuurt. Hij schrijft, iets persoonlijker, over “een negatief effect op mijn privéleven en mijn welzijn” door het structureel overwerken. “Mijn excuses voor het eventuele ongemak dat door deze witte staking wordt veroorzaakt maar ik hoop op uw begrip.”

Vrije tijd

Ook de Leidse hoogleraar Remco Breukers doet mee. “Ik heb me gedurende de maand november aangesloten bij de ‘witte staking’ van WOinActie”, staat in zijn automatische mail. “Hierdoor kan het langer duren voordat u een antwoord op uw email ontvangt, en zal ik het werk dat ik normaliter in mijn vrije tijd doe niet meer doen.”

Breukers vertelde in september wat de hardere acties later in het studiejaar kunnen inhouden. Wellicht stoppen wetenschappers met lesgeven en nakijken, opperde hij. Dan kunnen studenten niet meer afstuderen.

Frontvrouw van WOinActie VU, Paola Gori Giorgi, heeft haar afwezigheidsmelding nog niet geactiveerd, maar laat weten dat vandaag wel te gaan doen.

Rek is eruit

De aanvoerders willen geen voorbeeld nemen aan de boeren. “WOinActie wil geen gewelddadig protest voeren en is vooralsnog niet van plan om met tractors en rieken het Malieveld te bestormen. De actiegroep wil met deze en volgende acties wel onderstrepen dat de rek onder het wetenschappelijk personeel er helemaal uit is.”

Het kabinet heeft “alleen nog maar maatregelen genomen die de situatie verergeren, in plaats van verbeteren”, vinden de actievoerders. Ze eisen dat bezuinigingen van tafel gaan en dat het kabinet extra geld uittrekt voor het universitaire onderwijs en onderzoek.