Wetenschap
& Onderwijs

Wetenschappers kunnen niet powerpointen

De PowerPointpresentaties van wetenschappers zijn soms tenenkrommend. Wat gaat er allemaal mis? Een promovenda van Wageningen Universiteit schreef er een proefschrift over.

Te veel woorden

Ze gebruiken hun slides als spiekbriefjes, vergeten naar de zaal te kijken en proppen te veel woorden op het projectiescherm. Wat kan er toch veel misgaan als wetenschappers op een conferentie een praatje moeten houden.

Voor een deel komt dat door gebrek aan ervaring, stelt promovenda Brigitte Hertz. Volgens haar gebruiken beginners zoveel tekst op hun slides “omdat zij meer last hebben van spreekangst dan gevorderde presentatoren”.

Afkijken

Maar het probleem zit eigenlijk dieper. Wetenschappers hebben weinig kennis over het juiste gebruik van PowerPoint. Ze kijken vooral hoe anderen het doen en proberen met gezond verstand hun eigen slides te maken. “Sommigen hebben zelfs het idee dat PowerPoint retorische vaardigheden overbodig maakt”, aldus Hertz in haar proefschrift.

Ze baseert zich op een enquête onder 174 wetenschappers, interviews met 24 wetenschappers (twaalf promovendi en twaalf ervaren, prijswinnende wetenschappers) en een analyse van vijftien wetenschappelijke presentaties.

Effectief slide-ontwerp

“Het is duidelijk dat PowerPoint gedrag uitlokt dat niet altijd conform de richtlijnen van een goede presentatie is”, concludeert ze. “Dit is echter niet de fout van het programma. Presentatoren zouden onderwijs moeten krijgen in effectief slide-ontwerp.”

Die laatste conclusie past overigens in haar eigen straatje. Hertz heeft een trainingsbureau voor wetenschappers. Ze geeft ook cursussen over het gebruik van PowerPoint.