28 maart 2024

Studentenleven
& Maatschappij

Wetenschappers krijgen bijna geen vaste contracten meer

Bijna de helft van de gepromoveerde wetenschappers heeft geen vast contract meer. Ze gaan van postdoc-aanstelling naar postdoc-aanstelling.

De persoonlijke consequenties zijn enorm: onderzoekers met een tijdelijk contract krijgen moeilijk een hypotheek en weten nooit of ze volgend jaar nog werk hebben.

Jongere en goedkopere onderzoekers

Tot ze, ver in de veertig, aan de straat worden gezet, omdat de universiteit ze niet nog een tijdelijk contract mag aanbieden en worden ingeruild voor jongere en goedkopere onderzoekers.

Arie van Dalen van wetenschapsvakbond VAWO luidt in de komende Advalvas de noodklok.