20 april 2024

Studentenleven
& Maatschappij

Wetenschappers boos over dwangsom UvA-bezetting

“Een verregaande vorm van chantage” en “onacceptabel” noemen honderd wetenschappers de dwangsom van een ton die het bestuur van de Universiteit van Amsterdam eist tegen de bezetters van het Bungehuis.

Honderdduizend euro per dag

De Universiteit van Amsterdam eist vanmiddag in een kort geding honderdduizend euro per dag, per actievoerder die nog langer het Bungehuis in het centrum van de stad blijft bezetten. Een buitenproportioneel dreigement, schrijven honderd wetenschappers in een zojuist gepubliceerde verklaring

Criminalisering

“De doelen en methodes van dit protest worden uiteraard niet door iedereen gedeeld”, aldus de tekst. “Maar het bezetten van een universiteitsgebouw is een belangrijk en legitiem onderdeel van het reguliere repertoire van studentenprotest.” De “financiële dreigementen en criminalisering” die het UvA-bestuur nu hanteert zijn volgens de wetenschappers “buitenproportioneel en ongerechtvaardigd”.

Academische gemeenschap

“We verzoeken het college daarom met klem af te zien van dit dreigement tegen studenten en andere leden van de academische gemeenschap die het college meent te vertegenwoordigen en te besturen – of anders om consequent te zijn”, aldus de verklaring. De professoren, universitair docenten en promovendi wijzen er op dat ook zij tijdens de bezetting in het gebouw zijn geweest en dat ze daar na de uitspraak van de rechter opnieuw naartoe zullen gaan.

Honderd handtekeningen

Onder de verklaring staan nu honderd handtekeningen. De meeste wetenschappers werken aan de Universiteit van Amsterdam, maar er komt ook steun uit Antwerpen, Rotterdam, Brussel en zelfs Florence. Het Bungehuis van de faculteit geesteswetenschappen wordt sinds vrijdagmorgen bezet door studenten die een democratischer bestuur eisen en meer inspraak. De Universiteit van Amsterdam probeert de studenten het pand uit te krijgen met een kort geding. Dat dient vanmiddag om half vier.