19 maart 2024

Wetenschap
& Onderwijs

Weggestuurde studenten zijn allemaal weer terug

Honderden studenten werden onterecht weggestuurd met een negatief bindend studieadvies. Bijna veertig daarvan wilden graag hun studie weer oppikken. Het ging niet altijd van harte, maar ze zijn inmiddels allemaal weer toegelaten.

Vorig jaar meldde het HOP dat veel instellingen tweedejaars studenten onterecht wegstuurden met een negatief bindend studieadvies. In een serie uitspraken sinds 2014 had de rechter universiteiten en hogescholen op de vingers getikt.

Hervatten

Instellingen pasten hun regels ijlings aan, maar vaak was het kwaad al geschied. Een kleine veertig studenten wilden hun opleiding graag hervatten en klopten aan bij het Landelijk Studenten Rechtsbureau.

En met succes: ze mochten allemaal weer doorgaan met hun opleiding. Het verschilde per instelling hoe gemakkelijk dit ging, zegt LSR-voorzitter Lars Klappe. “Als we een procedure in gang zetten, waren ze meestal welwillend. Zonder dat drukmiddel was er meer weerstand.”

Ruimhartig

Het rechtsbureau betreurt dit. “Wij zouden graag zien dat de instellingen zelf actief studenten benaderen die gedupeerd zijn. Zij zijn hiertoe wellicht niet wettelijk verplicht, maar toch zou je meer verwachten na zo’n fout.”

Minister Bussemaker schreef vorige week aan de Tweede Kamer dat instellingen “ruimhartig” zouden moeten omgaan met de toelating van deze groep studenten, maar zag geen rol voor haar ministerie.