Wetenschap
& Onderwijs

Videogame Minecraft, waar een van de studenten onderzoek naar doet

‘We moeten het potentieel van jonge studenten niet verloren laten gaan’

Informaticastudenten in het honoursprogramma kunnen in plaats van het volgen van extra vakken nu ook een onderzoeksproject leiden.

Docent computerwetenschappen Alexandru Iosup startte het project zo’n jaar geleden samen met docent kunstmatige intelligentie Charlotte Gerritsen en onderwijscoördinator Selma Zaghow. “Het schrijven van een scriptie bereidt studenten niet genoeg op voor de onderzoekswereld”, stelt Iosup.

IJdele wetenschappers

Gedurende ongeveer een jaar worden studenten begeleid door een onderzoeker. Daarbij moeten de onderzoekers – die volgens Iosup ijdel zijn en vaak zelf hun onderzoeksprobleem willen oplossen – een deel van hun werk uit handen geven aan de student. “Maar het is ook fijn om wat extra hulp te hebben, en ze zijn trots wanneer hun ‘leerlingen’ slagen.”

Iosup vindt het belangrijk studenten op jonge leeftijd al te betrekken bij het volledige onderzoeksproces. “Als je jong bent, heb je een ongeëvenaarde hoeveelheid energie. Jonge mensen kunnen ook een nieuwe invalshoek bieden binnen onderzoeksteams.”

Verliefd

Dat studenten ook onvoorspelbaar kunnen zijn, heeft Iosup aan den lijve ondervonden. “Soms haken studenten af omdat ze naar het buitenland vertrekken, vrijwilligerswerk gaan doen of verliefd worden en hun aandacht verliezen. Maar we moeten hun vindingrijkheid zien te benutten.”

Lees het volledige interview met Iosup en de ervaring van twee van de studenten in het programma HIER terug.