16 april 2024

Studentenleven
& Maatschappij

VVD ‘klein en kinderachtig’ tegen CDA over leenstelsel

Het CDA had gisteren kritiek op het nieuwe leenstelsel voor studenten. Dat vond de VVD te makkelijk. Waarom deden de christendemocraten dan geen voorstel om het weer terug te draaien?

Veel jongeren gaan niet meer studeren omdat ze geen basisbeurs meer krijgen en worden opgezadeld met een “megaschuld”, zei CDA-leider Sybrand Buma gisteren tijdens de Algemene Beschouwingen in de Tweede Kamer. “Daar moeten we allemaal oog en oor voor hebben. Ziet het kabinet wel dat dit probleem ontstaat?”

Goede sier

Terechte vraag, vond fractieleider Halbe Zijlstra van de VVD, en de minister houdt de instroom dan ook goed in de gaten. Maar hij kaatste de bal terug. Waarom stelde het CDA niet meteen voor om het studievoorschot komend jaar weer terug te draaien?

De voormalige staatssecretaris van hoger onderwijs suggereerde dat het CDA goede sier maakt met kritiek op het nieuwe leenstelsel, terwijl het niet van plan zou zijn om het hele systeem weer om te gooien. De partij zou wel de vruchten willen plukken, maar niet de verantwoordelijkheid willen nemen voor de moeilijke keuze.

Klein en kinderachtig

“Dit is zo klein en kinderachtig dat ik er bijna met mijn oren van sta te klapperen”, reageerde Buma. Het gaat nu om de rijksbegroting voor volgend jaar en niet om de verkiezingen, benadrukte hij. “Ik weet toch ook wel dat het in dit halve jaar helemaal niet meer gaat gebeuren als ik dat voorstel? De heer Zijlstra mag ervan uitgaan dat wij bij de verkiezingen met onze voorstellen komen.”

In het verkiezingsprogramma komt een alternatief voor het leenstelsel, heeft het CDA al aangekondigd.