27 maart 2024

Studentenleven
& Maatschappij

VUnet staat nu nog vol carrièretips

Diep weggestopt op VU-net staat een online programma waarmee je kunt uitvogelen welke baan bij je past en hoe je een cv maakt. Student-reporter Roos Lankhorst vond het en kreeg een zee aan advies.

Elke student schrikt ’s nachts weleens wakker van de Grote Vragen: wat ga ik in godsnaam doen als ik mijn bachelor of master heb? Hoe kom ik binnen bij dat bedrijf waar op elke vacature driehonderd mensen zoals ik reageren? Tot voor kort konden VU-studenten met dit soort vragen terecht bij de loopbaanadviseurs van het Centrum voor Studie en Loopbaan van de VU. Maar sinds januari 2016 heet deze afdeling Centrale Studentbegeleiding, zijn drie van de vier loopbaanadviseurs verdwenen en moeten studenten hun informatie online zien te vinden.

Even zoeken

Werkt dat? Wat is er te vinden bij het VU Online Career Centre? In elk geval is het even zoeken voor je er bent. Per toeval zul je er niet snel terechtkomen. Eenmaal gevonden moet je je even registeren, en dan kom je terecht op een Engelstalige site die overloopt van de tips en trucs op carrièregebied: key actions, career management, self-development, fast classes. Het aantal opties is overweldigend.

Key actions lijkt een mooi punt om te beginnen voor een kleine test. Understand your preferences is een van de intrigerende onderdelen van deze optie. Hier kun je bijvoorbeeld je temperamenttype ontdekken. De test bevat 56 persoonlijksheidsvragen die niet meevallen. Denk of doe ik liever? Heb ik tijd in m’n eentje nodig om mijn batterij op te laden? Vooral over de stelling It is more important to be liked than to be right moet ik een tijdje nadenken. Ik wist niet dat het zo filosofisch zou worden. Die stelling komt ook nog drie keer terug, telkens in nét andere bewoordingen.

Sollicitatiegesprek naspelen

Mijn temperamenttype is Extraverted Intuitive Feeling Perceiving. Het zegt me nog niet zoveel, maar het zou onder meer inhouden dat ik perfectionistisch ben en af en toe last heb van dramatic moodswings. Niet per se twee eigenschappen die ik bij mezelf vind passen. Er staan ook wat banen die geschikt zouden zijn voor mij, variërend van consultant tot wetenschapper of ict’er. Ik weet nog niet precies wat ik na mijn bachelor politicologie ga doen, maar het is vrij zeker dat ik geen ict’er word. Ook de andere persoonlijkheidstesten vertellen me helaas niet welke master ik moet gaan doen.

Maar mocht ik ooit een master afronden, dan kan het online carrièrecentrum nog weleens handig zijn. Er zijn namelijk tientallen pagina’s die helpen bij het vinden van een baan, van hulp bij het cv-schrijven tot een database met vacatures. Ik kan zelfs een sollicitatiegesprek naspelen en mijn eigen antwoorden opnemen.

Je grootste fout

Het is nog best lastig om serieus te blijven: probeer maar eens aan je computer te vertellen wat jou anders maakt, of wat de grootste fout in je leven was. En dan is er nog de optie fast classes: zestien video’s over letterlijk alle stadia van het zoeken van een baan. Het begint met develop a plan en eindigt met planning for your retirement.

Het is nog niet zeker of dit online carrièrecentrum in gebruik blijft. Tot nu toe was het slechts een project om te testen hoe het bevalt. Yvonne Berkhoff, hoofd van de Centrale Studentbegeleiding: “Het VU Online Career Centre is onderdeel van een pilot. Ruim vierhonderd studenten hebben hier op eigen initiatief gebruik van gemaakt. Dit is niet zo veel als je bedenkt dat de VU 23.000 studenten heeft. Over het algemeen waren deze studenten wel tevreden: het aanbod aan tools en opties was misschien wat te groot, maar ze waren verder vrij enthousiast.”

Bestaan onzeker

Op basis van de evaluaties van deze studenten en een aantal opleidingen heeft de afdeling Centrale Studentbegeleiding een rapportage opgesteld voor het Overleg Portefeuillehouders Onderwijs. Daar wordt in juli besloten of het VU Online Career Centre blijft bestaan.

Of het nou blijft bestaan of niet, een online tool en een loopbaanadviseur in plaats van vier (!) loopbaanadviseurs klinkt wat magertjes. Zeker als je bedenkt dat VU-studenten in de WO-monitor van 2009 tot 2012 – jaren voor de reorganisatie dus – al aangaven dat ze de voorbereiding op de arbeidsmarkt maar nipt voldoende vonden op de VU. Maar hier blijken de faculteiten een belangrijke rol te spelen: het is de bedoeling dat er op faculteitsniveau meer aandacht komt voor studie- en loopbaanbegeleiding. Zo is er bij Sociale Wetenschappen een werkgroep die onderzoekt hoe ze loopbaanbegeleiding beter kunnen integreren in de bachelors. Bij de economische faculteit en Rechten kunnen studenten al terecht bij een career office.

Aankloppen bij faculteit

Berkhoff: “Uiteindelijk vind ik het het belangrijkst dat alle studenten goede, passende loopbaanbegeleiding krijgen tijdens alle fasen van hun opleiding. En op de faculteiten zelf kunnen ze uiteindelijk toch het best inschatten welke begeleiding het best bij het onderwijs past. Mijn medewerker kan hierbij adviseren en het VU-brede aanbod coördineren.”

Lijkt het VU Online Career Centre je wat, maak er dan snel gebruik van. Er bestaat dus een kans dat het na de zomer weer verdwenen is. Dit betekent niet dat twijfelende studenten voortaan aan hun lot overgelaten worden. Ze kunnen in de toekomst misschien wel beter aankloppen bij hun eigen faculteit.

Dit artikel verscheen ook in Advalvas nr 19/20 – 22 juni 2016.