VUnet moet het podium delen met Gelderse kunstinstelling

Het zal je maar gebeuren: je wilt intekenen voor een vak, en in plaats daarvan krijg je een kinderfeestje met Middeleeuwse kostuums aangeboden. VUnet blijkt een populaire websitenaam.

Andere tak van sport

Nergens op de site wordt VUnet vermeld, dus waarom hebben ze voor die domeinnaam gekozen? Proberen ze misschien nieuw publiek uit een andere provincie aan te boren? Daar is volgens Liemers Kunstwerk! geen sprake van. Oorspronkelijk waren ze onderdeel van een netwerk aan volksuniversiteiten, daar komt hun domeinnaam vandaan. Maar toen ze zo’n tien jaar geleden fuseerden met een bibliotheek, museum en theater veranderden ze hun naam naar Liemers Kunstwerk!. De oude domeinnaam is meegegaan met hun inboedel en verwijst nu door naar hun nieuwe site. “Misschien dat we nog eerder VUnet gebruikten dan jullie”, zegt een medewerker.

Meer klandizie verwachten ze hierdoor niet te krijgen. “We proberen zeker niet te concurreren met de Vrije Universiteit van Amsterdam. We bieden cursussen aan voor hobbyisten, het regulier onderwijs dat jullie geven is niet onze tak van sport. Daarnaast zitten we veel te ver weg voor jullie publiek, helemaal achter Arnhem.”

Informatie op straat

De toevoeging van .vu.nl lijkt misschien onhandig, maar volgens een IT-medewerker heeft dat een reden. Door alle VU-gerelateerde websites onder het domein .vu.nl samen te brengen, kunnen ze de sites centraal beheren. Als ze dat voor meerdere domeinnamen zouden doen, dreigt het risico dat die onopgemerkt verlopen. Zo’n verlopen domeinnaam kan dan overgenomen worden door iemand anders. Die kan zich vervolgens voordoen als de organisatie die de domeinnaam heeft laten verlopen en misinformatie verspreiden of vertrouwelijke informatie inzien, zoals ooit bij de politie gebeurde.

Ze hebben daarom nooit overwogen het vunet.nl-domein over te kopen van de Gelderse instelling. En misschien is dat zo erg nog niet. Tussen het (studeer)werk door komt een cursus bloemschikken misschien wel als geroepen.