29 maart 2024

VU zonder Nobelprijzen de beste universiteit van Nederland

De VU en alle andere Nederlandse universiteiten doen het al niet slecht op de Shanghai-ranking, één van de gezaghebbendste rankings van universiteiten ter wereld. In de laatste editie prijkt de VU op plek 100. Maar de makers van de ranking hebben ook een alternatieve versie gemaakt, één waarbij Nobelprijzen en Fieldsmedailles niet worden meegerekend. In die alternatieve ranking staat de VU op plek 60 – de hoogste plek voor een Nederlandse universiteit.

The Academic Ranking of World Universities (ARWU), de samenstellers van de Shanghai-ranking, hanteren zes criteria, waaronder het aantal winnaars van een Nobelprijs of Fieldsmedaille, die aan een universiteit zijn verbonden.

Teren op oude glorie

Daaraan kleven nadelen, want zo blijven universiteiten teren op prijzen die tientallen jaren geleden in de wacht zijn gesleept, om op die manier zelfgenoegzaam te blijven uittorenen boven andere, uitstekend presterende universiteiten.

Daarom heeft ARWU op verzoek een alternatieve ranking gemaakt. Daarbij worden de prijzen buiten beschouwing gelaten en de vier overgebleven criteria gehanteerd: het aantal veelgeciteerde onderzoekers, het aantal publicaties in gezaghebbende tijdschriften, het aantal in de Science Citation Index geïndexeerde artikelen en de individuele prestaties per universiteit.

Geen windeieren

Dat blijkt de VU geen windeieren te leggen: ze stijgt van 100 met maar liefst veertig plaatsen naar 60. Volgt Leiden op 68, Utrecht op 69, Groningen op 76 en de UvA op 87. Niet slecht, voor zo’n klein landje.