VU wordt een beetje meer halal

De VU krijgt meer halal eten, er komen meer studieplekken en de centrale studentenadministratie wordt telefonisch beter bereikbaar. Dat is een greep uit de veranderingen die de ondersteunende diensten willen uitvoeren naar aanleiding van een tevredenheidsonderzoek onder medewerkers en studenten over de dienstverlening op de VU.

Helaas komen er niet meer boeken en digitale tijdschriften bij, ook een wens van invullers van de VU Servicescan, want daar is geen geld voor. Wel is het de bedoeling dat de automatenkoffie beter wordt, de VU Toolbox gebruiksvriendelijker en de digitale afhandeling van de jaargesprekken makkelijker.

Vriendelijke medewerkers

Over het algemeen blijken zowel medewerkers als studenten de dienstverlening aan de VU wel prima te vinden. De medewerkers van de diensten zijn vaak vriendelijk en behulpzaam, al mogen adviseurs wel wat meer eigen initiatief tonen.

Ontevredenheid financiën

Van de ondersteunende diensten scoort de universiteitsbibliotheek onder medewerkers het hoogst. Ze zijn zeer tevreden over de informatiebalie en het online reserveren. De best beoordeelde dienst onder medewerkers is de ondersteuning bij tentamenanalyses van Student- en onderwijszaken.

De dienst Financiën & Audit krijgt de minste waardering. Rondom het debiteuren- en crediteurenbeleid is er veel ontevredenheid, met name over de snelheid waarmee men geholpen wordt en over het indienen van aanvragen.

Prijzen te hoog

Studenten geven de bibliotheek, student- en onderwijszaken en UC-IT nagenoeg een even hoog cijfer. Ze zijn het meest tevreden over dat je met één VUnet-ID overal kunt inloggen. Over de prijzen in de restaurants zijn ze het minst te spreken.

Het tevredenheidsonderzoek is uitgevoerd door Ruigrok Netpanel en is in te zien op VUnet. In totaal hebben 1.296 medewerkers en 1.783 studenten de vragenlijst helemaal ingevuld. Dat is respectievelijk dertig en acht procent van het totaal.