27 maart 2024

VU wil ook meedoen met student-promovendi

De VU voelt wel wat voor een experiment met student-promovendi. Dat zegt rector Frank van der Duyn Schouten. “We hebben wel meer zicht nodig op de randvoorwaarden waaronder het wordt uitgevoerd”, aldus de rector.

Vorige week besloot het kabinet om universiteiten toe te staan om te gaan experimenteren met promotieopleidingen waarbij promovendi een studiebeurs in plaats van een salaris krijgen. Dat is goedkoper voor de universiteiten, omdat ze de student-promovendi niet in dienst nemen en ze geen sociale premies hoeven te betalen.

Gesprek voeren

Verschillende universiteiten hebben laten weten wel zin te hebben in het experiment. Promovendi voelen er weer veel minder voor. Het is uitbuiting en de doctorstitel zal erdoor in waarde verminderen, meent Victor de Graaff van het Promovendi Netwerk Nederland.

Maar de VU is wel geïnteresseerd. “Nu het wetsontwerp er ligt, kunnen we hierover binnen het College van Decanen een gericht gesprek met elkaar voeren”, zegt Van der Duyn Schouten. “Ik verwacht dat over het VU-standpunt tegen het einde van maart duidelijkheid kan worden geboden.”

Alsnog in dienst

Het kabinet heeft nu toestemming gegeven voor een achtjarig experiment. Daaraan mogen tweeduizend promovendi meedoen. Ze krijgen een beurs uit het profileringsfonds.

Mocht het experiment tussentijds worden afgebroken, dan moeten de universiteiten deze promovendi voor de resterende tijd alsnog in dienst nemen.