26 maart 2024

VU-studenten vinden het prima dat tentamens doorgaan ondanks ov-staking

Studentenvakbond LSVB is niet te spreken over het besluit van (onder andere) de VU om aanstaande dinsdag alle colleges en tentamens gewoon door te laten gaan, ondanks de landelijke ov-staking.

‘Ongelofelijk’, tweet de bond. ‘Het is algemeen bekend dat studenten afhankelijk zijn van het openbaar vervoer. Studenten mogen niet de dupe worden van deze staking. Instellingen moeten de tentamens verplaatsen!’

Ook D66-Kamerlid Paul van Meenen vindt er wat van: ‘Universiteiten en hogescholen moeten goed beseffen dat zij er zijn voor de studenten en niet andersom!’ aldus Van Meenen op Twitter.

Onvermurwbaar

Maar de VU is onvermurwbaar. “Van Meenen gaat uit van een verkeerde veronderstelling”, zegt woordvoerder Wessel Agterhof. “We houden juist wel rekening met de studenten, alleen kun je het in dit geval niet goed doen. Want als we de tentamens verplaatsen naar de maand juli, dupeer je daar ook weer veel mensen mee, die dan op vakantie willen.”

Studenten zullen een beetje creatief moeten zijn, vindt Agterhof, en hij heeft gezien dat dit geen enkel probleem is. “Mensen die van buiten Amsterdam moeten komen, slapen bij een studiegenoot of op de boscamping, of ze vragen hun ouders te laat op hun werk te komen, zodat ze hen eerst kunnen afzetten bij de VU. Ook regelen studenten carpools met plaatsgenoten die ook naar de VU moeten. De VU is nu bezig om ze via sociale media met elkaar in contact te brengen.”

En de VU heeft wel degelijk maatregelen genomen, legt Agterhof uit. “We hebben de openingstijden van het hoofdgebouw verruimd, zodat studenten, die op de boscamping slapen, daar tot laat (12 uur) kunnen blijven studeren en ook alweer ’s ochtends heel vroeg (vanaf 6 uur) in het gebouw terecht kunnen.

Te laat komen

Ook is de VU extra coulant voor laatkomers. In plaats van maximaal een halfuur, mogen ze dinsdag een uur te laat komen. De eindtijd van het tentamen blijft wel dezelfde, dus het is misschien toch het verstandigst van die rekkelijkheid geen gebruik te maken.

Klagende VU-studenten hebben zich volgens Agterhof niet gemeld. Inderdaad blijkt uit een kleine rondgang over het zonnige campusplein dat de meeste studenten geen probleem hebben met het besluit van de VU om alles gewoon door te laten gaan ondanks de OV-staking.

“Ik heb een slaapplaats geregeld bij een familielid in Amsterdam”, zegt een 19-jarige student criminologie uit Nieuw Vennep. De 22-jarige student communicatiewetenschappen Max van Steen komt met de auto vanuit Leiden. “Ik zal vroeg moeten gaan rijden.”

Maar hij heeft alle begrip voor de VU. “Het is niet zo makkelijk om tentamens te verzetten en je treft altijd wel iemand, of je het nou door laat gaan of niet.”

Verliezers

Zijn voornaamgenoot Max van Stigt (21), die bestuurs- en organisatiewetenschap studeert, denkt ook dat je altijd verliezers blijft houden als je de tentamens uitstelt. “Dan moeten mensen weer later op vakantie”, zegt hij.

Een 23-jarige studente business-analytics heeft besloten om dinsdag vanuit Badhoevedorp naar de VU te fietsen en vindt dat prima, ondanks de tocht van 50 minuten en de 22-jarige studente biomedische wetenschappen Fatima vindt het niet terecht dat de VU de tentamens door laat gaan, maar ze kan het wel begrijpen. Ze woont in Amsterdam, maar helemaal aan de andere kant van de stad, en zal dinsdag een uur moeten fietsen.

Update: De VU heeft inmiddels een hashtag aangemaakt, #VUber, om mensen te helpen met elkaar in contact te komen voor een slaapplaats, vervoer of handige tips en wijze adviezen.