28 maart 2024

VU-studenten ondernemen met ondernemers

Zijn pitch kan Max Barendregt al dromen. “Als je me om drie uur ’s nachts wakker maakt, kan ik hem zo opvoeren.” Samen met Kasper Keunen pitchte hij de voorbije jaren al veelvuldig hun bedrijfje Bitstraat. Donderdag staan de studenten Science, Business & Innovation in de finale van de Amsterdamse wedstrijd voor studentondernemers (ASOP).

Offline retailers

Bitstraat is een bedrijf dat ondernemers de mogelijkheid wil bieden om gebruik te maken van de bitcoin. Het gaat hierbij dan om offline retailers. “De bitcoin is een digitale valuta die vrij staat van manipulatie en vrij van de invloed van een centrale autoriteit. Maar het is vooral een heel makkelijke manier voor ondernemers om hun klanten te laten betalen.”

Bovendien kost deze betaalmethode de ondernemer niks. De transactiekosten komen voor rekening van de consument. Deze zitten inbegrepen bij de betaling. “Als een klant iets voor tien euro koopt en in bitcoin afrekent, dan betaalt hij een hoeveelheid bitcoins die op de valutamarkt op dat moment een paar cent meer waard is dan tien euro.”

Pinautomaat

Voor Bitstraat zijn er twee soorten inkomsten. Zo hebben ze een partnership afgesloten met een bedrijf dat de transacties verzorgt. Daarnaast verdienen ze door betaalterminals voor de bitcoins te verkopen. Dat is voor de ondernemers die de bitcoin in hun systeem opnemen de enige kostenpost. “Net zoals ze voor pinbetalingen een pinautomaat nodig hebben.”

Efficiënter

Hoewel de bitcoin al zes jaar bestaat, is het nog geen heel bekend concept bij het grote publiek. Logisch, zo vindt Barendregt. “Het lost niet direct een probleem op. Als je in de Albert Heijn staat te pinnen, denk je niet snel: was er maar nog een efficiëntere manier om te betalen. Daarnaast is het al bij al een vrij nieuwe technologie. Toen het internet zo jong was, dacht ook niet iedereen dat we er zoveel mee zouden gaan doen.”

LouIJS van Gaal

Barendregt en Keunen zijn niet de enige VU-gerelateerde deelnemers aan de ASOP. Eva Rennen (sociologie) heeft de start-up Melt Icepops, dat ijsjes in allerlei opmerkelijke vormen produceert, zoals het hoofd van Louis van Gaal of een lamp. Helaas konden wij geen contact met haar krijgen. Verder doet ook voormalig VU-student Jaleesa van Beek mee. Zij studeerde vorige zomer af (gezondheidswetenschappen) en maakt deel uit van het project Neo Nail Tech. Dat bedrijf zich richt op het 3D-printen van nagelsieraden.