NIEUWS

Campus 19 maart 2015

VU-studenten journalistiek winnen 20.000 euro met innovaties

Drie teams van masterstudenten journalistiek, waarvan twee VU-teams, hebben gisteren The Challenge gewonnen, een wedstrijd voor vernieuwende ideeën van journalistiekstudenten van het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek. De teams krijgen ieder 20.000 euro om hun idee verder te ontwikkelen.

VU-studenten Rutger Westerhof (tevens student-reporter voor Advalvas), Stefan Heijdra en Arthur van Ree, versterkt door software-engineer Joram Ruitenschild, wonnen met hun project 'Root Content'. “Het project draait om de mogelijkheid om tijdens en na de uitzending van een televisieprogramma extra achtergrondinformatie te geven”, legt Westerhof uit.

Technische mogelijkheden

Op zijn laptop laat hij zien wat hij bedoelt: in een schermpje is een aflevering van het VPRO-programma Tegenlicht te zien, en als je er met je cursor overheen gaat, krijg je een keuzemenu van tegeltjes, die naar weer andere reportages, foto's en achtergrondinformatie leiden als je erop klikt.

“Het idee is geïmporteerd van YouTube, alleen geeft die suggesties voor filmpjes op basis van algoritmes, deze informatie wordt geleverd door de redactie zelf.”

Het prijzengeld van The Challenge wordt in de technische ontwikkeling van het idee gestopt, maar Westerhof en Heijdra gaan ook onderzoek doen naar de technische mogelijkheden op redacties en de voorkeuren van "gebruikers” van media. Heijdra: "Daarmee bedoelen we de makers én de consumenten van media.” Het zijn de onderwerpen van hun masterscripties.

Complexe materie

Het andere VU-team bestaat uit Leonie Dürlinger en Steffan Konings. Ook zij worden versterkt door een IT’er, Wouter Vroege. Hun project heet 'Journee' en bestaat uit een multimediaal platform waar het publiek tegen betaling onderzoeksjournalisten kan volgen terwijl die aan hun verhaal werken. “In een dagboek doet de journalist verslag van de voortgang van zijn verhaal, en de dingen die hij meemaakt tijdens zijn onderzoek, net zoals Joris Luyendijk bij het schrijven van zijn laatste boek”, legt Dürlinger uit.

“Het gaat erom het makkelijker te maken voor de lezers om dieper in complexe materie te duiken”, aldus Konings. “En het wordt steeds gangbaarder om apart te betalen voor op zichzelf staande journalistieke producties.”

Tegel Toekomst Prijs

Het derde idee betreft een programma om de betrouwbaarheid van informatie op het Internet te bepalen. ‘Pagefacts’ is van een team dat bestaat uit twee Eindhovense studenten van de Design Academy, Meng Wu en Kai-Chu Wu, en een UvA-student Media en Journalistiek, Luuk Ex. De drie teams zijn tevens genomineerd voor de Tegel Toekomst Prijs van het Stimuleringsfonds voor de Pers in samenwerking met De Tegel.

Tijdens The Challenge volgt een aantal teams maandenlang elke week een masterclass door professionals uit de mediawereld, die de teams helpen bij de ontwikkeling van hun idee. Elke week valt een team af.

“Dit jaar deden er 17 teams mee, zeven teams eindigden gisteravond in de finale”, aldus Westerhof.

Overkoepelend naar de journalistiek kijken

Opvallend is de nadruk op nieuwsconsumenten in de projecten van de twee VU-teams. Hier verraadt zich onmiskenbaar de invloed van hoogleraar Irene Costera Meijer. De studenten moeten lachen om die constatering. “Het is wel zo dat we tijdens onze studie hebben geleerd om overkoepelend naar de journalistiek te kijken”, aldus Westerhof.

Peter Breedveld
BEELD: vlnr: Stefan Heijdra, Joram Ruitenschild, Rutger Westerhof (met baard) Arthur van Ree (zittend), Steffan Konings, Leonie Dürlinger en Wouter Vroege (met zwart shirt); de twee andere heren zijn van het Pagefact-team

hits 4

Reageren?

Houd je bij het onderwerp, en toon respect: commerciële uitingen, smaad, schelden en discrimineren zijn niet toegestaan. De redactie gaat niet in discussie over verwijderde reacties.

Deze vraag is om te controleren dat u een mens bent, om geautomatiseerde invoer (spam) te voorkomen.