28 maart 2024

VU-student troeft BN’ers af in Geschiedenisquiz

Voor één miljoen kijkers je debuut maken op tv. Het gebeurde Miel Groten bij de Grote Geschiedenisquiz. Samen met zijn team De Lezers troefde hij in de finale de verschillende teams met BN’ers af.

Studeren met Wikipedia

De student geschiedenis had zich in de voorbije weken niet specifiek voorbereid op de spelshow. “Vijf jaar geschiedenis studeren is genoeg”, zo grapt hij. “Wel heb ik op Wikipedia feitenlijstjes per decennium doorgekeken. Zodat ik goed wist wat wanneer gebeurde.”

Groten had zijn twee teamgenoten Monique Lammers en René van de Kraats nog niet eerder ontmoet, maar was zeer blij met ze. “Er waren veel vragen over de afgelopen vijftig jaar. Dan is het toch handig als je teamgenoten hebt die die tijd hebben meegemaakt.”

Ontspannen

Maar ook op andere gebieden was Groten blij met het duo. “Ze waren makkelijk in de omgang en er was gewoon heel veel dat we zeker wisten. Één keer was er moment dat ik echt iets heel zeker wist en ze even moest overtuigen. Ik denk eigenlijk dat we alledrie zo’n moment hebben gehad. Verder zag je volgens mij bij ons dat we vanaf de tweede ronde wat ontspannener werden. In het begin had ik nog een heel gespannen gezicht.”

Underdogpositie

Dat gespannen gezicht had niet te maken met de favorietenrol die het lezersteam toegeschoven kreeg. “Wij probeerden dan weer te zeggen dat het team van D66 heel sterk was in de voorronde. Iedereen wilde zichzelf in de underdogpositie manouvreren. Extra leuk om dan toch te winnen.”

Napoleon

Door die overwinning ziet Groten zijn teamgenoten in ieder geval nog één keer terug. De hoofdprijs is namelijk een historische reis naar Waterloo. Het is dit jaar tweehonderd jaar geleden dat Napoleon daar verloor van de zevende coalitie.

Kijk hier de uitzending van De Grote Geschiedenisquiz terug.