26 maart 2024

Studentenleven
& Maatschappij

VU-student doet minste vrijwilligerswerk

Bestuurswerk bij een vereniging, een evenement organiseren, een mooie bijbaan… Daar besteden wo-studenten ruim een half jaar van hun studietijd aan, zegt het bedrijf Magnet.me.

Nevenactiviteiten

Het bedrijf, dat studenten online in contact brengt met werkgevers, heeft de c.v.’s van zo’n vijftigduizend studenten bestudeerd, zegt oprichter Vincent Karremans. “We keken naar vrijwilligerswerk, bestuurswerk, commissies… alles wat ze als nevenactiviteit op hun c.v. zetten. En we telden alles op tot voltijdsbanen: als iemand vijf jaar lang één dag in week heeft gewerkt, telt dat dus als één jaar.”

In Maastricht besteden studenten bijna acht maanden aan nevenactiviteiten, terwijl ze aan de Vrije Universiteit opvallend weinig naast hun studie doen: alles bij elkaar nog geen vier maanden in hun hele studietijd.

Gissen waarom

Het is gissen waarom VU-studenten zoveel minder nevenactiviteiten op hun profiel hebben staan dan studenten van andere universiteiten. Volgens Karremans collega Michiel Wilson ligt het in ieder geval niet aan een te kleine dataset. Bijna 3000 studenten van de VU hebben een profiel aangemaakt op Magnet.me.

Daarin wordt hun bovendien uitdrukkelijk gevraagd om nevenactiviteiten op te geven. “Studenten zullen dat toch zo correct mogelijk invullen om een goede indruk te maken op de bedrijven”, aldus Wilson.

Er zouden 850 bedrijven actief zijn op Magnet.me. Start-ups en kleine bedrijven mogen gratis aanhaken, terwijl grote bedrijven betalen om erop te staan. Daar verdient het bedrijf zijn geld mee, aldus Karremans.